فلسفه روزه
حاج آقا قربانی نماینده محترم ولی فقیه در اداره کل امور عشایر استان کرمان :
فاطمهزهرا(سلامالله عليها)در تبيين فلسفه روزه فرمودهاند: فرضالله الصيام تثبيتاً للاخلاص…
بحارالانوار، ج 96، ص 368
اعمال به نيت آن بستگي دارد و با نيت پاك و زيبا ارزش مييابد. رهايي از انگيرههاي انحرافي و پاك شدن از نيتهاي نادرست و غيرالهي، نيازمند خودسازي و تهذيب نفس است اخلاص، شرط قبولي اعمال انسانهاست. شهوت، شهرت، هواينفس، كينهورزي، غضب، حسد، ريا، قدرت، رياست و لجبازي كارها را بيهوده و تباه ميكند. ارزش كارها در جهان به نيت پاك و سالم آن وابسته است و پاكسازي نيت با سختكوشي و تزكيه نفس و تمرين و تجربه، تحقق مييابد. ماه رمضان، ماه پالايش نيتها و رسيدن به اخلاص است چنانچه حضرت زهرا (س) فرمودند خداوند، روزه را براي تثبيت اخلاص واجب كرده است روزهداري، نقش اساسي در تقويت اخلاص در انسانها دارد اخلاص و نزديكي به خدا، ركن اصلي قبولي روزه است از اين رو دختر پيامبر خدا (صليالله عليه وآله وسلم) در اين جمله زيبا، حقيقت روزه را آشكار كرده و با تبيين فلسفه روزهداري، راه تقويت اخلاص را نشان دادهاند. روزه، يك فريضه بزرگ الهي است، خداوند اين فريضه را براي تثبيت اخلاص، در انسانها قرار داده است وجوب روزه در ماه رمضان در راستاي تثبيت اخلاص در بشريت است.در اخلاص، همه خوبيها و زيباييهاي جهان نهفته است. اخلاص انسانها را از بردگي طاغوتها و زنجيرهاي شهوت و غضب و عبادت اربابان زر و زور و تزوير آزاد ميشوند.