مدیر عامل اتحادیه مرکزی عشایری گفت: هر چادر عشایری به عنوان یک واحد تولید کننده  در کشور محسوب می شود…

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون، سید جلیل میرزاهد عشایر را یک تشکل سازمان یافته دانست و در پاسخ به این پرسش که مشکلات اصلی عشایر در کشور چیست، گفت: این قشر مانند هر قشر تولیدکننده دیگر دارای مشکلات فراوانی است، از جمله حذف یارانه های تولیدی و خدماتی و حذف یارانه حمل که مشکلات زیادی را برای آنان ایجاد کرده است.

 

وی ادامه داد: خشکسالی و کمی نزول بارانی بر فعالیت عشایر تاثیرات سوء گذاشته است و عشایر مجبورند دام های خود را تعلیف دستی کنند و این موضوع به نهاده دامی نیاز دارد و با توجه به شرایط بازار، از عهده آنان خارج است.

 

میرزاهد گفت: عشایر در این صورت مجبور هستند دام های مولد خود را وارد بازار کنند تا بتوانند زندگی خود را تامین کنند که این مشکل در دراز مدت ضربه مهلکی بر زندگی آنان وارد خواهد کرد.

 

مدیر عامل اتحادیه مرکزی عشایری، اعلام کرد: انتظار ما این است که به عشایر به عنوان کسانی که تکدی گری می کنند، نگریسته نشود چرا که عشایر یک قوم تولیدکننده هستند و دولت، بخش خصوصی و بانکها و هر نهادی که در امر تولید تاثیرگذار است، باید به تولید این قشر زحمتکش کمک کند.

 

وی نبود بیمه دام و بیمه اجتماعی و همچنین هزینه بر بودن نقل و انتقال دام را از دیگر مشکلات عشایر عنوان کرد و افزود: البته در این زمینه بیمه دام و بیمه اجتماعی عشایر تلاش هایی انجام شده است، ولی روند آن کند بوده است و آن طور که باید زمینه تشویق عشایر فراهم نشده است.

 

میرزاهد با اشاره به اینکه نه در بخش جهانگردی عشایر و نه بخش تولید آنان، سرمایه گذاری لازم صورت نگرفته است، گفت: خدمات عمومی خوبی از سوی دولت انجام شده، ولی خدمات زیربنایی با مشکلاتی مواجه است.

 

مدیر عامل اتحادیه مرکزی عشایری، در پاسخ به این پرسش که با توجه به مشکلات فراوان عشایر، آیا آنان به تغییر شیوه زندگی خود نمی اندیشند، گفت: در حال حاظر بسیاری از جوانان شیوه کار پدران خود که دامپروری سنتی است را ادامه نمی دهند، اما عشایر قوم سخت کوشی هستند و امیدواریم از شیوه زندگی خود دست نکشند.

 

وی با اشاره به اینکه ۲۱۲ هزار  خانوار عشایری در کشور زندگی کوچندکی دارند، بیان داشت: هر چادر عشایری با توجه به فرهنگ و استعداد منطقه ای، تولیدات مختلفی از جمله فراورده های لبنی، فراورده های گوشتی را در فصول مختلف سال دارد و این تولیدات را به جامعه عرضه می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید