بارش های کم نظیر پاییزی و وقوع سيل در 16 استان کشور با گذشت چهار روز همچنان ادامه دارد و تاکنون هشت نفر قرباني گرفته است.

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران به نقل از خبرگزاری ها، سخنگوي سازمان امداد و نجات کشور با اشاره به آخرين وضعيت امدادرساني به سيل زدگان اظهارکرد: بر اثر بارش‌هاي چند روز اخير تاکنون 16 استان درگير سيل و آب‌گرفتگي شده‌اند…

 

 

سيد مصطفي مرتضوي افزود: 55 شهرستان نيز در اين استان‌ها از سيل متأثر شده‌اند و  65 شهر، روستا و مناطق عشايری دچار آسيب ديدگي جدي شدند.

 

وی افزود: تاکنون به 8500 نفر از سيل زدگان توسط نيروهاي هلال احمر امدادرساني شده و 860 نفر نيز اسکان اضطراري داده شده‌اند.

 

سخنگوي سازمان امداد و نجات کشور آمار قربانيان سیل در کشور را هفت کشته و يک نفر مفقود  اعلام کرد.

 

 

 

استان خوزستان ـ بر اساس این گزارش، نماینده مردم مسجد سلیمان، لالی و اندیکا نیز با اشاره به خسارت وارد شده ناشی از بارندگی‌های اخیر گفت: خسارات زیادی به راه های روستایی و عشایری مسجدسلیمان، لالی و اندیکا وارد شده که خسارت اولیه بیش از 20 میلیارد تومان تخمین زده می شود.

 

اسماعیل جلیلی با بیان اینکه در ابتدای سال جاری نیز وقوع سیل موجب تخریب تاسیسات آبرسانی، برق رسانی و راه های روستایی و عشایری این مناطق شده بود، گفت: سیل روزهای اخیر شرایط و تخریب‌ها را مضاعف کرده است.

 

رئیس روابط عمومی جمعیت هلال احمر خوزستان نیز گفت: 28 خانوار در منطقه عشایری بخش میداوود و گزستان شهرستان باغملک بر اثر بارندگی های اخیر دچار آسیب و خسارت جدی شدند.

 

وی افزود: در سه روز گذشته بارش شدید بارن در خوزستان، باعث آسیب رساندن به زمین های کشاورزی و مردم روستا و عشایر این استان شد.

استان ایلام ـ وقوع سیل و بارش شدید باران در استان ایلام وسایل زندگی هفت خانوار عشایری را با خود برد و خسارت زیادی به آنها وارد کرد.

 

استاندار ایلام  در این خصوص گفت: این حادثه که در مناطق عشایری بانکول ایوان و میشخاص اتفاق افتاد خوشبختانه خسارت جانی دربر نداشته و همه اعضای این خانوارها در سلامت هستند.

 

مدیر امور عشایر ایلام هم با اشاره به خسارت های وارده به عشایر این استان بر اثر وقوع سیلاب، گفت: بیشتر راه های عشایری استان مسدود است و کمک به عشایر آسیب دیده به کندی صورت می گیرد.

 

علی سلیمی افزود: هنوز آمار دقیقی از میزان خسارت های وارد شده به عشایر و تلفات احشام آنان نیست اما به طور مسلم تعداد دام های تلف شده بیش از ارقامی است که تا کنون مخابره شده است.

 

 

استان مرکزی ـ مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان مرکزی از امدادرسانی به 54 نفر از افراد گرفتار در سیل و آب‌گرفتگی 48 ساعت گذشته در این استان خبر داد.

 

مرتضی سلیمی  اظهار داشت: بر اثر بارش باران در این استان، یک گروه 20نفره از عشایر که در محور اراک- توره مستقر بودند دچار سیل‌زدگی شدند که نیروهای امدادی با توزیع اقلام ضروری به آنان امداد رسانی کردند.

 

 

استان لرستان ـ بارندگی و وقوع سیلاب در سه روز اخیر در لرستان در برخی شهرستان و مناطق عشایری این استان خسارت جدی برجای گذاشت.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به تلف شدن دام های روستائیان و عشایر این استان، یادآور شد: بر اساس برآوردهای انجام شده، در جریان سیلاب اخیر بیش از 1000راس دام در مناطق مختلف لرستان تلف شده است.

 

استان کهگیلویه و بویر احمد ـ بارندگی های کم سابقه پاییزی در کهگیلویه و بویراحمد نیز موجب وقوع سیل، طوفان و آبگرفتگی در مناطق مختلف این استان به خصوص مناطق عشایرنشین شد.

 

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، یکی از عشایر منطقه نرماب طی تماس تلفنی با دفتر این خبرگزاری در یاسوج با بیان اینکه تمامی راه‌های ارتباطی عشایر این منطقه قطع شده است، گفت: وزش شدید باد چادرهای خانواده‌های عشایری این منطقه را با خود برد و ۴۵ خانوار عشایری منطقه در سرما و بارش شدید بدون سرپناه مانده‌اند.

 

 

استان کرمانشاه ـ بارش‌ باران و جاری شدن سیل در کرمانشاه ضمن اینکه خوشحالی مردم را در پی داشت، باعث ایجاد خساراتی به زیرساخت ها و مردم و عشایر این استان شد.

 

مدیر امور عشایر استان کرمانشاه در این خصوص گفت: خوشبختانه بر اثر سیل تلفات جانی حادث نشده اما در مواردی دام‌های عشایر تلف شدند و خسارات زیادی به علوفه دامی ذخیره شده عشایر وارد آمده است.

 

بخشدار ماهیدشت هم از نجات یک خانواده شش نفره عشایری گرفتار در سیلاب با تلاش غواص کرمانشاهی خبر داد و افزود: در روستای چقابلک ماهیدشت، شش نفر عشایر چادرنشین و دامدار ساعت‌ها در محاصره سیل قرار گرفتند که با تلاش غواص کرمانشاهی از خطر رهایی یافتند.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه نیز از جان باختن یکی از عشایر این استان در روستای سوران از توابع اسلام‌آباد خبر داد.

 

حسین باباجانی با اشاره به اینکه یک خانواده عشایر در حومه این روستا چادر زده بودند، ادامه داد: مکان استقرار چادر این خانواده در محل مناسبی قرار نداشته و سیل یک نفر از اعضای این خانواده را با خود برد.

 

 

استان چهارمحال و بختیاری ـ معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری از امداد رسانی و توزیع چادر به 20 خانواده عشایری گرفتار در باران و سیلاب در این استان خبر داد  و گفت: بارندگی های 24 ساعت گذشته خسارت جدی به مردم این استان بخصوص عشایر در حال کوچ  وارد نکرده است.

 

 

 

استان فارس ـ مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری فارس از عشایر این استان خواست که از اتراق در مسیر سیل و حاشیه رودخانه ها خودداری کنند.

 

اداره کل هواشناسی استان فارس نیز در خصوص وقوع سیلاب و آب گرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه های این استان، به عشایر هشدار داد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید