رییس سازمان امور عشایر گفت: اگر شوراهای عشایری استان و آیین نامه ساماندهی، به عنوان دو ظرفیت قانونی، در استانها فعال شوند، بسیاری از مشکلات عشایر برطرف خواهد شد…

 

کرمعلی قندالی در گردهمایی سران و معتمدین عشایر سیستان و بلوچستان که جمعه 25 اردیبهشت در منطقه دره‌گل تفتان شهرستان خاش برگزار شد، اظهار داشت:

امروز فرصت های ارزشمندی در کشور به ویژه در خصوص خدمت به جامعه عشایری فراهم شده است که توجه ویژه سران نظام به این بخش از جمله این فرصت هاست.

وی افزود: تشکیل شورای عالی عشایر بعد از سالها فراموشی در سال گذشته از مهمترین فرصتهای به وجود آمده بود که در این راستا مقرر شده است در حوزه های بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و فرهنگی و مذهبی طرح‌های ویژه ای تهیه و در مناطق عشایری به اجرا گذارده شود.

قندالی با بیان اینکه در تمامی استان‌ها مسئولان عالی استان مدافع عشایر هستند، گفت: سند چشم‌انداز ساماندهی عشایر را در سطح ملی و استانی تدوین کرده‌ایم و از استاندار سیستان و بلوچستان می خواهیم سند راهبردی استان را شورای برنامه ریزی استانداری به تصویب برسانند.

وی با تاکید بر اهمیت انرژی های نو در مناطق عشایری اظهار امیدواری کرد، تا 5 سال آینده همه مناطق عشایری کشور به مولدهای خورشیدی مجهز شوند.

وی از آیین نامه ساماندهی عشایر به عنوان میثاق ملی همه دستگاه های اجرایی برای ارائه خدمات به عشایر یاد کرد و گفت: اگر شوراهای عشایری استان و آیین نامه ساماندهی به عنوان دو ظرفیت قانونی، در استانها فعال شوند، بسیاری از مشکلات عشایر برطرف خواهد شد.

رییس سازمان امور عشایر کشور با اشاره به طرح زنجیره تولید گوشت عشایر تصریح کرد: این طرح اکنون به صورت یک قانون دائمی، هر ساله تسهیلات قابل توجهی را در اختیار عشایر قرار خواهد داد و با اجرای کامل این طرح عشایر کشور سالانه 5 میلیون تومان افزایش درآمد از طریق پرورش دام خواهند داشت.

وی با بیان اینکه بیمه دام در این استان با توجه به خشکسالی‌ها و شرایط اقلیمی آن به‌عنوان یک راهبرد مورد توجه قرار دارد، تاکید کرد: آمار بیمه دام عشایر استان از میانگین کشوری بالاتر است اما در عشایر باید بر بیمه دام بیش از پیش توجه داشته باشند.

قندالی صندوق بیمه اجتماعی را فرصت بسیار خوبی برای عشایر عنوان کرد و گفت: عشایر می‌توانند با عضویت در این صندوق از مزایای بازنشستگی استفاده کنند.

وی در پایان، افزایش بودجه عشایر در سال جاری و اختصاص اعتبار از محل ماده 180 را به عشایر خواستار شد.

 

بر اساس این گزارش، مدیرکل امور عشایری سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم ضمن تشریح عملکرد این اداره‌کل، به تشریح مشکلات عشایر پرداخت و اظهار کرد: بر اساس آمارها 18 هزار خانوار عشایری در سیستان و بلوچستان ساکن هستند که جمعیتی معادل 102 هزار نفر را تشکیل می‌دهند.

حمید طوقی افزود: عشایر در سیستان و بلوچستان هشت درصد جمعیت روستایی و چهار درصد جمعیت کل استان را تشکیل داده و 900 هزار راس دام را پرورش می‌دهند.

وی ادامه داد: از میزان 900 هزار راس دام عشایر  872 هزار راس دام سبک و 21 هزار راس دام سنگین و مابقی شتر هستند، عشایر 3 هزار و 400 تن گوشت قرمز تولید می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه 147 نقطه عشایری به وسیله تانکر آبیاری می‌شود، گفت: تامین 10 دستگاه تانکر آبرسانی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین نیازهای عشایر است.

این مسئول نرخ باسوادی خانواده‌های عشایری را 44 درصد عنوان کرد و گفت: لازم است موضوع سوادآموزی در نقاط عشایری بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به داشته‌های سیستان و بلوچستان در بحث عشایری می‌توان در تقویم استانی، روزی را به نام روز عشایر ثبت کرده و در این روز جشنواره فرهنگی عشایری و شتر‌دوانی در سطح ملی برگزار کنیم تا سایر اقوام کشور نیز در این جشنواره حضور داشته و از نزدیک با دستاوردهای عشایر در این منطقه آشنا شوند.

دیدگاهتان را بنویسید