انفجار مین در استان ایلام، به مجروح شدن پنج دانش‌آموز عشایری منجر شد که حال چهار نفر از  آنان وخیم گزارش شده  است…

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران به نقل از خبرگزاری ها، این انفجار عصر روز یکشنبه 10 اسفند در منطقه کنجان چم شهرستان مرزی مهران در استان ایلام روی داده که محل زندگی و تردد عشایر این استان است و دانش آموزانی که دچار حادثه شده اند نیز دانش آموزان مدرسه عشایری سیار امیرآباد ایلام مستقر در این منطقه هستند.

 

به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام این حادثه حوالی ساعت 17 روز یکشنبه و به دلیل انفجار مین برجای مانده از جنگ تحمیلی رخ داده است.

 

علی بیراند در گفتگو با خبرگزاری ایسنا، با بیان این که در این ساعت چند دانش آموز منطقه کنجان چمی پس از پایان ساعت مدرسه مشغول بازی بودند که مین عمل نکرده ای در آن منطقه منفجر و موجب مجروح شدن پنج نفر از آنها می شود.

 

وی می افزاید: با اطلاع از این حادثه بلافاصله با همراهی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان در محل حاضر شده و مساله را بررسی کردیم و مجروحان این حادثه بسرعت برای مداوا به بیمارستان امام خمینی(ره) ایلام انتقال داده شدند.

 

نماینده مردم ایلام، مهران و چرداول نیز در تشریح این خبر به جام جم می گوید: حال چهار نفر از این دانش آموزان بسیار وخیم گزارش شده، به طوری که قطعی دست و پا و آسیب دیدگی شدید چشم در میان آنها وجود دارد و عمدتا دچار سوختگی سر و صورت شده اند.

 

احمد شوهانی با بیان اینکه با رایزنی های صورت گرفته، دو نفر از این دانش آموزان عصر دیروز برای مداوا به اهواز منتقل شدند، می افزاید: دو نفر دیگر هم بزودی به اهواز منتقل خواهند شد که یکی از آنها که دچار آسیب از ناحیه چشم شده است، قرار است به تهران منتقل شود.

 

وی با اشاره به اینکه منطقه مذکور محل اسکان عشایر است که تعدادی از سیاه چادرهای عشایر در آنجا برپا شده است، می گوید:  بارش باران طی هفته های اخیر موجب جابه جایی مین های عمل نکرده زمان جنگ و آمدن آنها به سطح زمین شده  است.

 

شوهانی اضافه می کند: منطقه مذکور بین شهر ایلام و مهران واقع شده و با مرز حدود 30 کیلومتر فاصله دارد و در واقع حتی به شهرستان مرزی مهران هم نمی رسد، با این حال چنین اتفاقی در آن رخ داده است.

 

این نماینده مجلس با انتقاد از برگزاری جشن پاکسازی مناطق مرزی از مین در اواخر دولت دهم، می گوید: مسئولان وزارت دفاع در آن دولت اعلام کردند که تمام این مناطق از وجود مین و هر نوع ماده منفجره عمل نکرده پاک شده است، در حالی که هنوز مین ها و مواد زیادی در زیر خاک وجود دارد که با وزش باد و بارش باران جابه جا شده و به مناطق غیرمرزی می رسد و هر از چندگاه جان عده ای از مردم بی گناه از جمله کشاورزان و دامداران را می گیرد.

 

وی تاکید می کند: کسانی که کار پاکسازی را انجام داده اند در مقابل مردم مسئول هستند و باید برای این حوادث پاسخگو باشند، زیرا وقتی دولت اعلام می کند که منطقه ای کاملا پاک و عاری از مواد منفجره شده است، مردم، کشاورزان و دامداران با خیال راحت به آن مناطق پا می گذارند و ناخواسته جان و سلامت خود را از دست می دهند.

 

با این که مسئولان اعلام می کنند بسیاری از مناطق مرزی به طور کامل پاکسازی شده است، اما هنوز مردم در مناطق مرزی با ترس و لرز تردد می کنند، زیرا هنوز شاهد انفجارهای زیادی در این مناطق هستند.

 

بر اساس آمار منتشر شده، ایران جزو سه کشور دارای بیشترین اراضی آلوده به مین در سراسر جهان است که بالغ بر 42 هزار کیلومتر مربع از اراضی آن آلوده به مین های به جامانده و عمل نکرده جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است.

 

علاوه بر ایلام، کرمانشاه و کردستان نیز از جمله استان های بسیار آلوده در این زمینه هستند که وجود مین های بازمانده از دوران جنگ در این استان ها، تاکنون جان بسیاری از هموطنان را گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید