بر اثر انفجار مین در مناطق عشایری قصرشیرین در استان کرمانشاه، یک چوپان دام های عشایری کشته و تعدادی از دام ها نیز تلف شدند…

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران به نقل از روابط عمومی امور عشایر کرمانشاه، براثر انفجار یك قبضه مین به جای مانده از دوران هشت سال دفاع مقدس در منطقه باباهادی شهرستان قصرشیرین از توابع استان کرمانشاه، چوپان گله کشته و تعداد 27 راس دام  عشایر نیز تلف شدند.

 

این حادثه غروب روز جمعه 22اسفند 93 به وقوع پیوست که چوپان در حال بازگردان گله به منزل بود.

 

در ماه اخیر این دومین حادثه است که در اثر انفجار مین و مهمات به جای مانده از جنگ تحمیلی در شهرستان قصرشیرین عشایر دچار آسیب می شوند.

 

بر اساس این گزارش، اوایل اسفند ماه نیز انفجار مین در منطقه کنجان چم شهرستان مرزی مهران در استان ایلام، به مجروح شدن پنج دانش‌آموز عشایری منجر شد که بر اثر جراحات وارده پای یکی از آنان قطع و چهار دانش آموز عشایری دیگر دچار سوختگی شدند.

 

با وجود اینکه بسیاری از مناطق مرزی که مسیر کوچ عشایر است، توسط ارگان‌های ذیربط پاک‌سازی شده است، اما گاهی شاهد انفجار باقیمانده‌هایی از این مین‌ها هستیم که متأسفانه هرساله حوادثی را برای عشایر به‌وجود می‌آورد و با وجود اطلاع رسانی های مناسب باز هم شاهد اتفاقات ناگوار در نقاط مرزی برای عشایر هستیم.

 

بر اساس آمار منتشر شده، ایران جزو سه کشور دارای بیشترین اراضی آلوده به مین در سراسر جهان است که بیش از 42 هزار کیلومتر مربع از اراضی آن آلوده به مین های به جامانده و عمل نکرده جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است.

 

استان های ایلام، کرمانشاه و کردستان از جمله استان های بسیار آلوده در این زمینه هستند که وجود مین های باقیمانده از دوران جنگ در این استان ها، تاکنون جان بسیاری از هموطنان را گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید