به گزارش روابط عمومی اداره کل امور عشایر استان کرمان در تاریخ 96/5/9 جلسه شورای عشایری استان با حضور استاندار محترم،معاونین استاندار ،مجمع نمایندگان محترم شورای اسلامی و مدیران کل دستگاههای اجرایی استان در شهرستان رابر منطقه عشایری بندر هنزا در سیاه چادر عشایری برگزار گردید و تصمیمات لازم در خصوص رفع موانع و مشکلات جامعه عشایری استان اتخاذ گردید.

 

 

علیرضا رزم حسینی به همراه مجمع نمایندگان استان در دیدار با عشایر استان منطقه هنزاء افزود: تعیین معین اقتصاد مقاومتی برای جامعه عشایری از آنجا که این جامعه بسیار پراکنده است، سخت است اما می توان کمیته ویژه ای را مختص عشایر ایجاد کرده و پس از انجام هماهنگی های بین بخشی، از معین های اقتصادی بخواهیم که مواردی را در جامعه عشایری دنبال کنند.

وی ادامه داد: با پیشرفت های تکنولوژی و شهرنشینی جامعه عشایری تحت تاثیر قرار گرفته است .

وی از هنزاء به عنوان یک منطقه گردشگری یاد کرد و گفت: ایجاد مسیر گردشگری باید متناسب با وضعیت منطقه باشد.

رزم حسینی با تاکید بر اینکه آماده ایم تا ردیف های خاصی را برای هنزاء در نظر بگیریم، ادامه داد: صفای این مکان به بکر بودن آن است و برای اجرای طرح های توسعه ای در مناطق گردشگری باید معقول فکر کنیم.

وی بر شناسایی جوانان بیکار در این منطقه تاکید کرد و گفت: می توان با پرداخت وام های ارزان قیمت و آموزش های لازم زمینه توسعه اشتغال در جامعه عشایری را افزایش داد.

وی با تاکید بر اینکه با توسعه صنایع دستی عشایر کار بزرگی در حوزه اقتصاد عشایری رقم می خورد، گفت: اقداماتی را در سطح استانی برای ساماندهی امور عشایر می توان انجام داد و مسائلی را نیز باید در سطح کشوری پیگیری کرد.

رزم حسینی ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای کشور به ویژه شهدای عشایر، گفت: یک واقعیت را ما باید بپذیریم و آن این است که با پیشرفت تکنولوژی در جامعه شهری و روستایی، سازمان عشایری تحت تاثیرقرار گرفته است.

استاندار کرمان با تاکید بر اینکه در مناطقی از استان کرمان که به گردشگری توجه شده جوان بیکار نداریم، گفت: در سال گذشته 200 واحد بوم گردی در کشور ایجاد شده که 120 واحد در استان کرمان بوده است.

وی بر ارتقای دانش گردشگری عشایر و مردم ساکن در مناطق گردشگری تاکید کرد و افزود: به عنوان مثال در شهرستان قلعه گنج با ایجاد هتل کپری و توسعه گردشگری، 83 درصد اشغال هتل کپری را شاهد هستیم و این در حالی است که سطح برخی هتل ها در مرکز استان، 43 درصد است.

رزم حسینی ادامه داد: وقتی بتوانیم به سمتی برویم که توسعه را ایجاد کنیم و سرمایه گذار را جذب کنیم موفق خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه در حد مقدورات خود برای ساماندهی امور عشایری اقدام خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: نباید به اعتماد مردم خدشه وارد کنیم و باید کارهایی که از دستمان بر می آید را انجام دهیم.

استاندار کرمان ضمن تاکید بر این مطلب که باید برای اقتصاد عشایر فکر اساسی کنیم، گفت: ظرفیت های بسیار خوبی در این حوزه وجود دارد که باید از آنها استفاده کنیم.

* کرمان، دومین استان عشایرنشین کشور

مدیرکل امور عشایری شمال استان کرمان نیز در این نشست گفت: استان کرمان به عنوان دومین استان عشایر نشین کشور پس از فارس قرار دارد.

مهدی ابراهیمی با اشاره به اینکه 110 هزار نفر جمعیت عشایری در استان کرمان حضور دارند، افزود: چهار درصد جمعیت استان کرمان عشایر هستند.

وی ادامه داد: بیش از چهار هزار و 200 کیلومتر ایل راه در استان کرمان وجود دارد که هر ساله باید مرمت و بازسازی شوند.

وی خاطرنشان کرد: ناوگان راه سازی عشایری در شمال و جنوب استان کرمان فرسوده هستند و این امر مشکلاتی را ایجاد کرده است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه آبرسانی سیار از مشکلات عشایر است و ناوگان آبرسانی به شدت فرسوده شده است ، اظهار کرد: در راستای تامین آب شرب چندین حلقه چاه آب حفر شده و در حال بهره برداری هستند.

وی یادآور شد: بسیاری از عشایر ما از برق برخوردار هستند و در مکان هایی که برق وجود ندارد می توانند از برق خورشیدی استفاده کنند.

مدیرکل امور عشایری شمال استان کرمان گفت: سه میلیون راس دام در جامعه عشایری مورد پروار قرار گرفته و زنجیره گوشت نیز در استان کرمان شکل گرفته است.

وی اظهار کرد: بیش از 75 هزار هکتار زمین کشاورزی در اختیار عشایر است که فاقد سند هستند و محصولات تولیدی این اراضی کاملا ارگانیک است.

ابراهیمی یادآور شد: اعتبارات اداره کل عشایری استان کرمان در سال گذشته بسیار ناچیز بوده که امسال تا سه برابر افزایش یافته و با استفاده از آن می توان خدمات خوبی را به جامعه عشایری ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه 75 میلیارد تومان برای بیمه دام عشایر در دست پیگیری است، گفت: آئین نامه ساماندهی عشایر تدوین شده و دستگاه ها موظف هستند در مناطق عشایری خدمات خود را ارائه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید