ﻫﻤﺎﯾﺶ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ روز ﺟﻬﺎﻧﯽ بُز با حضور پژوهشگران علوم دامی داخلي و خارجي در موسسه ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻋﻠﻮم داﻣﯽﮐﺸﻮر در کرج برگزار شد…

 

 

به گزارش پايگاه اطلاع رساني سازمان امور عشاير ايران، همایش بین المللی روز جهانی بز به میزبانی استان البرز و با حضور و بازديد وزیر جهاد کشاورزی، قائم مقام سازمان امور عشاير  و سایر مسئولان کشوری و استانی 25 تا 31 شهرور ماه در موسسه ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻋﻠﻮم داﻣﯽﮐﺸﻮر در کرج داير است.

 

در حاشیه این همایش ايلات و عشاير هفت استان كشور با برپايي سياه چادر گوشه اي از دستاوردها و پتانسيل هاي توليدي و فرهنگي خود را به نمايش گذاشتند.

 

همچنين گونه های مختلف بُز در اقصی نقاط کشور  نيز در حاشيه اين همايش به نمايش گذاشته شده است.

 

دبیر برگزاری همايش روز جهانی بز در خصوص برگزاري اين همايش گفت: اﯾﻦ ﻫﻤﺎﯾﺶ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺛﺒﺖ روز ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺑُﺰ ﺑﻪ ﻧﺎم اﯾﺮان در ﻣﺠﺎﻣﻊ ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ و تبادل اطلاعات در خصوص پرورش و اصلاح نژاد بُز با توجه به تغییرات اقلیمی در جهان و انقراض نژادهای مختلف بُز برگزار شده است.

 

فرهاد میرزایی افزود: اولين بار همایش روز ملی بز در ایران در سال 94 برگزار شد و همايش امسال نیز به دنبال برگزاری آن همایش برای رسیدن به هدف ثبت این روز به نام ایران برگزار شده است.

 

وی بيان داشت: ثبت جهانی روز جهانی بز با تاکید بر ایران در ایجاد انگیزه بین دامداران روستایی و عشایری و تعیین و تبیین جایگاه بز و بزداری در ایران از طریق معرفی محصولات منحصر به فرد در مناطق مختلف ایران و ثبت و ارایه آن در بازارهای جهانی، ملی و بین المللی به عنوان کالاهای دارای برند بین المللی از جمله اهداف اين همايش است.

 

میرزایی افزود: همچنین بررسی سابقه تاریخی، اجتماعی و اقتصادی حرفه بزداری و تاثیر آن بر شکل گیری معیشت های پایدار با تاکید بر حفظ منابع طبیعی و محیط زیست از  اهداف ديگر برگزاری این همایش مي باشد.

 

دبیر برگزاری همایش بین المللی روز جهانی بز با بیان اینکه 22 تا 25  نوع نژاد مختلف بز در ایران وجود دارد، بيان داشت: دیگر محور این همایش نمایش نژادهای مختلف بز در استان های مختلف كشور است که براساس درخواست تشکل ها و فعالان هر منطقه جهت ارایه سهم اجتماعی، اقتصادی نژادهای منطقه در تامین معیشت و ساختار جوامع خودشان انجام می شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید