تفاهم‌نامه همکاري متقابل براي بهره‌برداري از اراضي ملي و دولتي قابل واگذاري به روستاييان و عشایر تحت پوشش کميته امداد، بين رئيس سازمان امور اراضي کشور و سرپرست کميته امداد امام خميني (ره) منعقد شد…

 

 

به گزارش پایگاه روابط عمومی سازمان امور عشایر ایران به نقل از خبرگزاری موج، اين تفاهم‌نامه به منظور ايجاد اشتغال، توانمندسازي اقتصادي و ارتقاي سطح درآمد محرومان و مددجويان روستايي، به ويژه عشاير و دامداران داراي مرتع به امضا رسيده است.

بر اساس مفاد اين تفاهمنامه، سازمان امور اراضي کشور براساس مقررات و با رعايت ضوابط فني و اجرايي، پس از استعدادسنجي و مکان‌يابي اراضي قابل واگذاري و مشخص کردن موقعيت جغرافيايي، مساحت، قابليت و وضعيت کشت (آبي و ديم) در مناطق داراي شرايط واگذاري، اين اراضي را در قالب طرح‌هاي توسعه کشاورزي و غيرکشاورزي به مددجويان تحت حمايت با اولويت ويژه عشاير و دامداران روستايي که توسط کميته امداد معرفي مي‌شوند، واگذار خواهد کرد.

 

مطابق اين تفاهمنامه، کميته امداد امام خميني نيز ضمن استعدادسنجي و ارائه مشاوره شغلي به متقاضيان مورد حمايت با اولويت مددجويان عشاير و آماده‌سازي زيرساخت طرح‌هاي مصوب، منابع مالي مورد نياز طرح‌هاي مصوب مددجويان را از طريق تسهيلات بانکي و يا منابع کميته امداد تأمين و در بازاريابي و فروش محصولات توليدي به مجريان اين طرح‌ها کمک خواهد کرد.

 

مددجويان نيز بايد با همکاري کميته امداد براي استفاده از موضوع اين تفاهم، به تأسيس تعاوني‌ها و تشکل‌هاي توليدي کشاورزي اقدام کنند.

 

بر اساس این گزارش، در آيين امضاي اين تفاهم‌نامه دکتر قباد افشار، رئيس سازمان امور اراضي کشور در سخناني با اشاره به دستاوردهاي روشن کميته امداد امام خميني به عنوان يکي از نهادهاي انقلابي براي حمايت از محرومان و اقشار آسيب‌پذير جامعه بر ضرورت همکاري همه دستگاه‌هاي اجرايي کشور در انجام اين رسالت مهم تاکيد کرد.

 

وي افزود: طي 35 سال گذشته، ضرورت توجه ويژه به محرومان و روستاييان همواره مورد تاکيد امام راحل (ره) و مقام معظم رهبري بوده است و اميدواريم اين تفاهمنامه قدمي در راستاي رفع محروميت از جامعه و توانمندسازي مددجويان تحت حمايت، به ويژه عشاير و دامداران روستايي داراي مرتع باشد.

 

افشار با اشاره به تأثير تشکيل تعاوني‌هاي کشاورزي و ارائه خدمات به اين گونه تعاوني‌ها از سوي کميته امداد، اظهار اميدواري کرد که تا پايان سال 1394 بتوانيم با شناسايي عرصه‌هاي قابل واگذاري، اين اراضي را در اختيار بهره‌برداران معرفي شده از سوي کميته امداد امام خميني (ره) قرار دهيم.

 

همچنین حسين انواري، سرپرست کميته امداد امام خميني (ره) نیز در این مراسم با بيان اين که اقتصاد مقاومتي با حمايت از توليد روستاييان و کمک به حضور مفيد مردم در روستاها امکان‌پذير است، گفت: يکي از دستاوردهاي اين تفاهم‌نامه، جلوگيري از مهاجرت روستاييان و کمک به توانمندسازي محرومان در روستاها است.

 

وي اظهار کرد: با مشارکت وزارت جهاد کشاورزي و سازمان امور اراضي کشور و با تحقق مفاد اين تفاهم‌نامه و اجرايي شدن آن اميدواريم روستاييان علاقه مند به ماندن در روستا و توليد شوند و گامي براي احياي عزت و کرامت روستاييان محروم برداشته شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید