رئیس سازمان امور عشایر گفت: در مناطق عشایری و جاهایی که هیچ نهادی در آنجا حضور پیدا نمی کند، 8500 سامانه عرفی داریم که به مثابه 8500 پاسگاه امنیتی است و هر چقدر اینها را تقویت کنیم کمک به تقویت مرزهای کشور کرده ایم…

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران، کرمعلی قندالی در دیدار با رئیس سازمان بسیج عشایری و رئیس فراکسیون عشایر مجلس اظهار داشت: هر چادر عشایری یک بنگاه اقتصادی، یک خاستگاه فرهنگی و یک پایگاه امنیتی است.

وی با اشاره به بند 2 سیاست های برنامه ششم ابلاغی از سوی مقام رهبری، بیان کرد: در این بند در بحث توسعه روستایی و عشایری به عنوان کانون ارزش و تولید، هم به تثبیت جمعیت و مهاجرت معکوس اشاره و تاکید شده و هم تکلیف شده که برنامه های توسعه روستایی و عشایری حتما در برنامه ششم مطرح شود که باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

قندالی افزود: خوشبختانه برای اولین بار سازمان مدیریت و برنامه ریزی ذیل ساختار برنامه ششم، کارگروه توسعه روستایی و عشایری و توانمندسازی عشایر کم درآمد را تعریف کرد که یک کارگروه آن صرفا کارگروه ساماندهی عشایر است که جلسات آن برگزار شد و وضع موجود تبیین و راهبردها و سیاست ها و اهداف تعیین شد و بزودی گزارش آن به ریاست جمهوری ارائه می شود.

رئیس سازمان امور عشایر با اشاره به اینکه در حوزه های فرهنگ، بهداشت، و دانش و مهارت در مناطق عشایری مشکلاتی داریم، توضیح داد: سال گذشته 20 دی جلسه شورای عالی عشایری در نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد و سه طرح؛ یک طرح در حوزه دانش و سواد و مهارت، یک طرح در حوزه بهداشت و درمان و یک طرح در حوزه فرهنگ عشایر تصویب شد.

وی افزود: جلسات کارگروه طرح فرهنگی که جلسات آن با حضور 15 دستگاه برگزار شد تقریبا در پایان کار است و حداکر تا یک ماه آینده بسته طرح فرهنگی عشایر را می بندیم و در جلسه شورای عالی عشایر که در پایان امسال برگزار می شود آن را مطرح و تصویب می کنیم.

قندالی در خصوص طرح ارتقاء سطح سواد و دانش و مهارت عشایر گفت: جلسات این کارگروه هم برگزار شد که اگر در شورای عالی عشایر تصویب شود یک سند الزام آور برای همه دستگاه ها خواد بود.

وی ادامه داد: در حوزه بهداشت و درمان عشایر علیرغم پیگیری هایی که شد، هنوز موفقیت چندانی حاصل نشده است و به تازگی کارگروه آن تشکیل شده که احتمالا به جلسه شورای عالی عشایر نمی رسد.

رئیس سازمان امور عشایر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه بیکاری در حوزه عشایر 4 درصد است، گفت: بیکاری در جامعه عشایری کمتر از سایر جوامع است چرا که جامعه عشایری مجموعه فعالی است که همه در آن کار می کنند و در داخل خودش تولید و اشتغال را دارد.

قندالی با بیان اینکه سال گذشته به لحاظ خشکسالی و قیمت دام سال سختی برای عشایر بود، گفت: اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز خیلی به عشایر کمک کرد و حدود 700 هزار راس دام به بازار عرضه شد.

وی افزود: خوشبختانه این طرح به یک طرح ملی تبدیل شده که می توانیم در تمام سال ها از آن استفاده کنیم و تلاش می کنیم شبکه های عشایری را وارد چرخه زنجیره تولید گوشت قرمز کنیم تا بتوانند دام های عشایر را قبل از پروار و در زمان پروار به بازار عرضه کنند.

رئیس سازمان امور عشایر خاطر نشان کرد: امسال هیچ نگرانی در تامین علوفه دام عشایر نداریم و قیمت علوفه دام نسبت به سال گذشته پایین تر آمده و اگر بارندگی ها ادامه پیدا کند، جو بر روی در دست دولت می ماند.

قندالی یادآور شد: در سال گذشته 40 میلیارد تومان برای تامین آب و نهاده دامی عشایر در نظر گرفته شد که حدود 55 درصد آن تخصیص پیدا کرد.

دیدگاهتان را بنویسید