به گزارش روابط عمومی اداره کل اقای مهندس ابراهیمی درگفتگویی با گفتار نو درخصوص عشایر بیان نمودند:

کوچ عشایر به دو نوع درون استانی و برون استانی انجام می شود، در کوچ درون استانی عشایر به مناطق ارزوئیه، مناطق جنوب استان و شهرستان بم رفته که در خود این شهرستان هم کوچ درونی انجام می شود به عنوان مثال از فهرج به ریگان قشلاق یا ییلاق می کنند.
در کوچ برون استانی هم عشایر استان کرمان به استان هرمزگان کوچ می کنند.
اکنون زمان قشلاق عشایر است  و شهرستان های سیرجان، بردسیر، بافت، و  رابرکوچ برون استانی دارند .
22 هزار و 500 خانوار، عشایر استان کرمان را تشکیل می دهند که جمعیت آنان برابر با حدود 110 هزار نفر می باشد، همچنین  28 ایل و 42 طایفه در استان داریم که در مجموع عشایر استان کرمان در بیش از 56 درصد از مساحت استان کرمان قلمرو فعالیت دارند…

ایشان ادامه دادند:عشایر استان کرمان بیش از 70 هزار هکتار اراضی کشاورزی و بیش از سه میلیون رأس دام در اختیار دارند. عشایر در سه شاخه اصلی کشاورزی، دامداری و صنایع‌دستی فعالیت می کنند، که در بخش کشاورزی همان‌طور عرض کردم بیش از 70 هزار هکتار اراضی در اختیار دارند که اکثراً در ارتفاعات قرار دارند و  گردو محصول اصلی را شکل می دهد و لازم است اشاره کنم کاملاً ارگانیک است  و دامشان هم چون در مرتع چرا می‌کند ارگانیک هست.
تولید بیش از 600 تن کرک از تولیدات محصولات دامی عشایر است که این کرک تولیدی توسط عشایر استان کرمان معروف می باشد و رتبه سوم جهانی را بعد از چین و مغولستان و در کشورمان هم رتبه اول را داریم. بیش از 85 درصد کرک کشور در استان کرمان و در شهرستان ها بافت و … تولید می شود.
عشایر استان کرمان بیش از 30 هزار تن محصولات لبنی تولید می کنند و تولید بیش از هزار تن پشم و تولید  25 درصد صنایع دستی استان از دیگر تولیداتشان است. این صنایع بسیار مرغوب و باکیفیت است، البته مشکلاتی را در فروش و … داشته اند که تا حدودی بر طرف شده است.
مدیر کل امورعشایر اظهار داشتند:در زمینه توانمند سازی عشایر طرح زنجیره گوشت را در حال اجرا داریم که بر اساس آن دام عشایر به دلیل کمبود مرتع  تسهیلات ارزان قیمت را در اختیارشان قرار می دهیم تابه مدت سه ماه دام خود را در سیستم پروار نگه دارند و زمانی که به وزن مناسب رسید وارد بازار  کنند.
بعد از آن اشتغالزایی دائم را هم داریم که با همکاری اداره کل  فنی و حرفه ای از گذشته و جدیدا کمیته امداد آموزش زنان عشایر رادر دستور کار قرار داده و بعد از آن اشتغال‌زایی دائم انجام می شود، طبیعتاً این آموزش ها و در نهایت ایجاد شغل کمک به ارتقای سطح معیشت خانواده عشایری را بدنبال خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید