معاون رییس جمهور:

حضور گردشگران در میان عشایر ساماندهی می شود

 

معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در حال ساماندهی حضورگردشگران خارجی در میان عشایر هستیم…

 

 

به گزارش روابط عمومی سازمان امور عشایر ایران به نقل از میراث آریا، مسعود سلطانی فر با حضور در برنامه تلویزیونی “سلام روز بخیر” شبکه جام جم با بیان این که در حال ساماندهی حضورگردشگران خارجی در میان عشایر هستیم، اظهار کرد: سال 2015 و 2016 میلادی چند هزار گردشگر خارجی در قالب یک تور بزرگ به ایران سفر کردند که در هزاران سیاه چادر عشایری اسکان داده شدند.

 

وی در خصوص گردشگری روستایی نیز ابراز داشت: ۵ سال پیش تنها در۱۰روستا این شرایط فراهم بود،اما به دلیل علاقمندی که به این نوع گردشگری هست، در بسیاری از روستاهای کشور این امکان فراهم شده است و خانه های روستایی به گونه ای مجهز شده اند که گردشگران خارجی می توانند در کنار ساکنان آن روستا زندگی کرده و از نزدیک شاهد زندگی آنان باشند.

 

سلطانی فر در ادامه در خصوص تراز گردشگری در سال جاری گفت:  امسال برای نخستین بار بعد از انقلاب، تراز گردشگری مثبت بود و با رویکرد خوب و ارتباط همراه با احترامی که دولت تدبیر و امید با سایر کشورها داشت، امسال شاهد افزایش گردشگران ورودی بودیم.

 

ویتصریح کرد: سیاست ما جذب بیشتر گردشگر با امکانات و ابزار مختلف است چرا که ظرفیت های تاریخی، طبیعی، مذهبی و درمانی بسیار خوبی داریم که می توانیم با توسعه آن ها گردشگران بیشتری را جذب کنیم.

 

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه به وضعیت صنایع دستی در کشور اشاره کرد و گفت: حدود ۴۶۰رشته صنایع دستی در دنیا ثبت شده است، که کشور ما در ۳۶۰ رشته یا سابقه فعالیت داشته و یا در حال فعالیت است و صنایع دستی ایران در کنار چین و هند یکی از سه قطب بزرگ دنیا محسوب می شود.

 

وی افزود: در برخی از رشته های صنایع دستی رتبه اول را در جهان دارا هستیم، به طور مثال فرش و گلیم ایرانی با وجود تولیدات کشورهایی مثل هند، چین و پاکستان همچنان سرآمد است و با وجود کپی برداری هایی که می شود فرش ایرانی به لحاظ طرح، نقشه و…  قابل مقایسه با هیچ کشوری نیست چرا که برند فرش ایرانی مثل برند خودرو سازی بنز شناخته شده و معتبر است.

 

سلطانی فر با اشاره به مشکلات حوزه صنایع دستی کشور،  اظهار داشت: طی ۸ سال گذشته به دلیل جابه جایی معاونت صنایع دستی به شهر اصفهان این صنعت با مشکلاتی روبه رو شد که مهمترین آن حذف منابع انسانی خبره بود.

 

 

ویمهمترین مشکل صنایع دستی کشور را در بخش بازرگانی، فروش و بازاریابی اعلام کرد و گفت: فروش محصولات صنایع دستی در داخل و خارج از کشور بسیاری از مشکلات این بخش را حل خواهد کرد.

 

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به اقدامات این سازمان برای حل این مشکل اشاره کرد و اظهار داشت: راه اندازی بازارچه های موقت و دائم در شهرهای مختلف، حضور در نمایشگاههای خارجی، ارایه تسهیلات برای احداث کارگاه های آموزشی از جمله اقداماتی بوده که انجام شده است، و برای بیمه کردن فعالان صنایع دستی هم با همکاری دولت برنامه هایی را در دست اجرا داریم.

دیدگاهتان را بنویسید