نماینده دفتر نمايندگي فائو در تهران گفت: زنان و دختران ساکن در مناطق روستایی به ندرت در کانون توجه قرار می گیرند اما این قشر یک چهارم جمعیت جهان را تشکیل می دهند…

 

 

به گزارش پاسگاه اطلاع رساني سازمان امور عشاير ايران به نقل از خبرگزاري ها، خانم استركويش لاروش اظهار داشت: در کشورهای در حال توسعه زنان روستایی تقریبا 43 درصد از نیروی کار کشاورزی را تشکیل داده و بخش اعظمی از غذای موجود را تولید، فرآوری و آماده می نمایند از اینرو مسئولیت اصلی امنیت غذایی بر دوش آنان قرار گرفته است.

 

وی افزود: با توجه به اینکه 76 درصد از قشر فقیر جهان در مناطق روستایی زندگی می کنند اطمینان از دسترسی زنان روستایی به منابع کشاورزی پر بازده می تواند گرسنگی و فقر را کاهش دهد، این امر نشان دهنده اهمیت بالای زنان روستایی در تحقق توسعه پایدار است.

 

لاروش اضافه كرد: توانمندسازی زنان روستایی، امنیت غذایی و کاهش فقر پیوندی جدا ناپذیر با یکدیگر دارند به همین دلیل فائو مراسم روز بین المللی زنان روستایی را در تمام جهان گرامی می دارد تا بر اهمیت نقش و کمک زنان روستایی بالاخص زنان بومی در ارتقاء توسعه کشاورزی و روستایی، افزایش امنیت غذایی و نیز ریشه کنی فقر روستایی تاکید نمایند.

 

 

وی با بيان اينكه فائو هر ساله در ماه اکتبر سه مناسبت مهم سازمان ملل در ارتباط با نقش زنان در توسعه را گرامی می دارد روز بین المللی زنان روستایی 15 اکتبر، روز جهانی غذا 16 اکتبر و روز بین المللی ریشه کنی فقر 17 اکتبر، بيان داشت: اين سه مناسبت فرصت های مهمی در اختیار ما قرار می دهد تا آگاهی جمعی را افزایش داده و به حمایت از توانمندسازی جوامع روستایی بپردازیم.

نماينده فائو در ايران ادامه داد: امروزه زنان روستایی ایران نقش فعالی در تولید غذا، محصولات کشاورزی، شیلات، پرورش دام و بویژه طیور ایفا می نمایند.

 

وي گفت: هم اکنون در پروژه فائو با عنوان احیاء اراضی جنگلی و تخریب یافته با تاکید ویژه بر اراضی تحت تاثیر فرسایش باد و خاک های شور که با همکاری سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری از سال 2011 در کرمان و خراسان جنوبی اجرا می شود زنان حضوری فعال در تولید و آماده سازی نهاد دارند و این نقشی است که زنان روستایی در بسیاری از نقاط  ايران برعهده دارند.

 

لاورش اظهار داشت: نقش زنان روستایی در زراعت در زمین های خود و دیگران بعنوان نیروی کار با دستمزد یا بدون دستمزد ، کارفرما یا کارگر و یا کارگران مزد بگیر در مزارع فصلی متنوع بوده و این قشر وظیفه کلیدی سرپرستي خانوار در جوامع روستایی را نیز برعهده دارند.

 

وي ادامه داد: اما علیرغم نقش حیاتی زنان روستايي در اقصی نقاط جهان، این قشر در مقایسه با مردان با محدودیت های بیشتری در دستیابی به منابع پربازده کلیدی همچون زمین زراعی، تسهیلات مالی، خدمات ترویجی، تامین اجتماعی، اطلاعات و فناوری های نوین مواجه هستند. همچنین زنان در بازارهای کار روستایی با تبعیض در پرداخت دستمزد مواجه گشته و اغلب در مزارع خانوادگی بصورت رایگان فعالیت می کنند كه این امر ظرفیت آنان برای کمک به تولید در بخش کشاورزی و نیز استفاده از فرصت های جدید را محدود می سازد در صورتي كه تحقیقات بسیاری نشان داده اند که هر زمان زنان روستایی درآمد اضافی را در اختیار دارند در مقایسه با مردان بخش بیشتری از این درآمد را صرف تامین غذا، بهداشت، لباس و آموزش کودکان می نمایند.

 

نماينده فائو در تهران تاكيد كرد: زنان روستایی می توانند با دسترسی مناسب به زمین، وام و منابع تولید، بهره وری خود را افزایش داده و کالاهایشان را بفروش رسانده و به نیروی اصلی در مبارزه با فقر روستایی مبدل شوند.

 

لاورش بيان كرد: توانمندسازی زنان در بخش کشاورزی مسیری حیاتی برای توسعه پدید می آورد تا فائو به سه هدف جهانی خود یعنی کاهش گرسنگی، توسعه اقتصادی بالاخص کاهش فقر و نیز مدیریت پایدار منابع طبیعی دست یابد به همین دلیل است که فائو ابتکار عملی براي توانمندسازی اقتصادی زنان روستایی ارائه نموده تا توانایی و تعهد کشورهای عضو در اجرای برنامه کاهش فقر روستایی و امنیت غذایی را تامین نماید، برنامه ای که برای زنان و مردان در جوامع مختلف سودمند خواهد بود.

 

وي افزود: فائو در این ابتکار عمل هفت اولویت را مشخص نموده است :

 

– اولویت اول تولید دانش درباره روشها، مکانیسم های نهادی و خط مشی های مناسب برای تقویت مشارکت و رهبری زنان در نهادها و سازمانهای روستایی.

 

–  اولویت دوم تحلیل عدم تناسب در اشتغال روستایی و ترویج روش های پیشبرد توانمندسازی اقتصادی و اشتغال مناسب زنان روستایی از طریق سیاستگذاری ها و برنامه ها.

 

–  اولویت سوم بررسی تاثیرات اجتماعی زنجیره های ارزش به منظور توانمندسازی زنان.

 

– اولویت چهارم ارائه روشمند دستورالعمل و ابزارها با هدف جمع آوری و تحلیل داده ها و شاخص های مرتبط با زنان به منظور بهبود پایش در بخش کشاورزی و امنیت غذایی.

 

– اولویت پنجم مستندسازی مطالعات موردی در سراسر جهان به منظور تولید دانش درباره اقدامات اثربخش، روش های کارآمد و رویکرد ارتقاء توانمندی های اجتماعی و اقتصادی زنان روستایی و من امیدوار هستم که از این نمونه ها و تجربیات همه بتوانند استفاده کنند.

 

– اولویت ششم همکاری با کشورهای عضو در طراحی برنامه حمایت های اجتماعی با تمرکز بر نقش زنان در سطوح مختلف.

 

– و در نهایت اولویت هفتم ارائه همکاری در حوزه سیاستگذاری به منظور دسترسی کافی زنان و مردان به فناوری، خدمات مشاوره روستایی و زیرساخت ها با تمرکز ویژه بر کاستن از حجم کاری زنان.

 

لاروش اذعان داشت: فائو مشتاق است همکاری خود با دولت جمهوری اسلامی ایران را در راستای توانمندسازی زنان روستایی و دستیابی به توسعه پایدار افزایش دهد تا بدین ترتیب رفاه همه جوامع روستایی بهبود یافته و رشد بلند مدت اجتماعی و اقتصادی ایران تسریع شود.

 

نماينده دفتر فائو در پایان با بيان اينكه اجازه می خواهم یک بار دیگر از حمایت های وزارت جهاد کشاورزی برای سازماندهی این مراسم قدردانی نمایم، گفت: بیایید در روز بین المللی زنان روستایی همه با هم متحد شویم و از زنان روستایی حمایت نماییم، صدای آنان و نظراتشان را بشنویم و اطمینان یابیم که سیاست ها در راستای نیازها و خواسته های آنان تدوین می شو و بیایید همگی هر آنچه در توان داریم را انجام دهیم تا زنان روستایی بتوانند از تمام توان بالقوه خود در راستای منافع عمومی استفاده نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید