رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: عشایر کشور دارای ۲۰ هزار سامانه عرفی ییلاقی و قشلاقی هستند که این سامانه ها رنگین کمانی از ظرفیت های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران، همایش ملی نقش اقامتگاه های بوم گردی در توسعه پایدار روستایی و عشایری با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، رئیس سازمان امور عشایر ایران، مسئولین کشوری و استانی و جمعی از کارآفرینان بومگردی و عشایری کشور امروز 11 اسفند در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد.

رئیس سازمان امور عشایر ایران در این همایش در سخنانی با بیان اینکه در موضوع بوم گردی اولین حرف را بحث سرزمین و محیط زیست می زند، اظهار داشت: امکان ندارد بومگردی روستایی را از گردشگری عشایر جدا کنیم و این دو باید با هم دیده شوند.

کرمعلی قندالی تاکید کرد: انتظار داریم هر جا کلمه “روستا بکار می رود کلمه “عشایر” هم آورده شود و این دو در کنار هم بیایند…

وی اظهار داشت: کلمه “دهاتی” و روستایی از افتخارات ما است چراکه تمدن و پیشینه ما روستایی و عشایری است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران در خصوص گردشگری عشایر گفت: باید گردشگری عشایر را در محل زندگی و سامانه های عرفی و محل استقرار عشایر ببینیم.

قندالی با تاکید بر اینکه گردشگری عشایر حتما باید در محل استقرار عشایر ایجاد شود، خاطرنشان کرد: عشایر کشور دارای ۲۰ هزار سامانه عرفی ییلاقی و قشلاقی هستند که این سامانه ها رنگین کمانی از ظرفیت های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است.

بر اساس این گزارش، معاون وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی نیز در این همایش با بیان اینکه  متاسفانه بوم گردی روستایی را به ایجاد بوم خانه یا بوم کلبه تقلیل داده ایم، اظهار داشت: برای گردشگران، بیش از ساختمان، محیط زندگی، محیط زیست و فرهنگ و تولیدات منطقه دارای اهمیت است.

دکتر منصوری با اشاره به تسهیلات 1.5 میلیارد دلاری توسعه روستایی و عشایری، بیان داشت: اولویت ما برای پرداخت وام توسعه اشتغال روستایی و عشایری ایجاد اشتغال است و خود وام در اولویت نیست.

وی افزود: تا کنون 18 هزار میلیارد تومان از این محل اختصاص داده شده و به همین میزان متقاضی به بانک ها معرفی کرده ایم.

منصوری ادامه داد: تا کنون 7500 میلیارد تومان از این اعتبارات با بانک های عامل قرارداد منعقد شده و 6100 میلیارد تومان آن به متقاضیان پرداخت شده است.

معاون وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات روستائیان و عشایر در دریافت این تسهیلات عدم داشتن ضمانت نامه است.

دیدگاهتان را بنویسید