رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: با پیگیری های انجام شده، سهمیه دانش آموزان عشایر در کنکور دانشگاهها و مراکز آموزش عالی از سال آینده احیا می شود.

 

کرمعلی قندالی روز شنبه 10 مرداد در مراسم آغاز شانزدهمین اردوی دانش آموزان دختر مناطق عشایری کشور در مشهد افزود: موافقت های مقدماتی در شورای انقلاب فرهنگی در این زمینه انجام شده است…

 

وی با بیان اینکه این مسئله امسال قطعی می شود و از سال آینده اجرایی می گردد، اظهار کرد: براین اساس دانش آموزان عشایر در کنکور سراسری دانشگاهها برای رشته های خاص سهمیه خواهند داشت.

وی گفت: بر اساس آخرین آمار سرشماری، یک میلیون و 200 هزار نفر جمعیت عشایری در 8500 منطقه جغرافیایی کشور زندگی می کنند.

قندالی با اشاره به آمار تحصیل در میان فرزندان عشایری هشدار داد: بازماندگی از تحصیل دانش آموزن عشایری در مقاطع بالاتر آموزش و پرورش بیشتر می شود.

وی افزود: آمارها نشان می دهد در سنین 10 تا 14 سال به صورت میانگین 73 درصد جمعیت عشایری باسواد هستند که 72 درصد مردان و 67 درصد زنان را شامل می شود.

رییس سازمان امور عشایر ایران تصریح کرد: در سنین 15 تا 19سال نیز بطور میانگین 40 درصد عشایر باسواد هستند که 45 درصد مردان و 34 درصد در زنان می باشد.

وی گفت: روند نزولی سطح سواد در مقاطع بالاتر آموزش و پرورش به شدت ادامه دارد، زیرا در سنین 20 تا 24سال میانگین 13 درصد جمعیت عشایری دارای سواد هستند.

قندالی ادامه داد: در این سنین 19 درصد مردان و تنها 12 درصد زنان با سواد هستند. این چالش باید برطرف و مدیریت شود و در این زمینه همه باید همکاری نمایند.

رییس سازمان امور عشایری گفت: هر دانش آموز عشایری که در کلاس اول دبستان ثبت نام می کند باید حداقل تا پایان دبیرستان و اخذ مدرک دیپلم پیش برود.

وی افزود: با تلاش آموزش و پرورش طی سه دهه گذشته سطح سواد در بین عشایر رشد چشمگیری داشته بطوریکه این شاخص از 27 درصد در سال 1366 به حدود 65 درصد در سال جاری افزاش یافته است.

قندالی اظهار کرد: وظیفه ما توانمند سازی عشایر است که این کار تنها با همت گروهی و کار جمعی محقق می شود.

وی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در برنامه ششم توسعه کارگروهی با عنوان توانمندسازی روستائیان، عشایر و اقشار کم درآمد تعریف شده و برنامه های خوبی برای حمایت از حوزه عشایری کشور در نظر گرفته شده است.

 

شانزدهمین اردوی دانش آموزان دختر مناطق عشایری با حضور 600 دانش آموز از 21 استان عشایری کشور از نهم مرداد ماه در مشهد آغاز شده و به مدت سه روز ادامه دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید