رییس سازمان امور عشایر  گفت: با دستور ویژه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شاخص بهداشت و سلامت در مناطق عشایری کشور افزایش خواهد یافت…

 

 

به گزار ش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران، کرمعلی قندالی در گردهمایی سراسری مدیران امور عشایر کشور در شیراز اظهار داشت: قرار است طرحی ویژه در خصوص بهبود شرایط بهداشتی و درمانی جامعه عشایری با همکاری سازمان امور عشایر و وزارت بهداشت تهیه شود که با اجرای این طرح، شاخص بهداشت و سلامت در مناطق عشایری کشور به نحو مطلوبی افزایش خواهد یافت.

وي با بيان اينکه متاسفانه با توجه به شرايط زندگي عشاير وضعيت بهداشت آنان چندان مطلوب نيست و تا به حال ساختاري براي ارائه خدمت به عشاير در اين حيطه فراهم نشده است، گفت: با توجه به مکاتباتي که با معاون وزير بهداشت براي تهيه يک طرح  ويژه براي عشاير داشته ايم، اميدوار هستيم  بتوانيم خدمات بهداشتي سيار را در مناطق عشايری بهبود دهیم.

 

قندالي افزود: در زمینه درمان، 95 درصد عشایر از طرح نظام سلامت برخوردار و دفترچه درمانی دارند و اوضاع درمان در جامعه عشايري با توجه به اينکه آن ها نيز از طرح تحول سلامت برخوردار هستند، وضعيت مناسبي دارد.

 

رییس سازمان امور عشایر با اشاره به حمایت های مقامات عالی کشور از جامعه عشایری، اظهار کرد: این حمایت ها فرصت های مغتنمی است که زمینه و امیدها را برای بهبود بیشتر و مناسب تر ساماندهی به جامعه عشایری کشور افزایش می دهد.

 

وی گفت: با وجود ناملایمات و مشکلاتی که در مباحث اقتصادی پیش روی کشور است، فرصت های فراوانی در حوزه جامعه عشایری وجود دارد که لازم است با بهره گیری مناسب از این فرصت ها در جهت خدمات رسانی بهتر به عشایر فعال تر باشیم.

 

قندالی همچنین با اشاره به تشکیل کارگروه روستاییان و عشایر در ستاد برنامه ششم کشور، ابراز کرد: این کارگروه برای نخستین بار در ستاد برنامه ششم توسعه تشکیل شده است و سند راهبردی سازمان امور عشایر نیز به عنوان یک مبنای محکم و مستند برای برنامه ششم قابل ارائه و استفاده است.

 

رئيس سازمان امور عشاير ايران اضافه کرد: موضوع نقش عشاير، آمايش سرزمين، توازن منطقه اي و مزيت هاي نسبي آن، از جمله شاخص هايي هستند که در برنامه ششم توسعه براي عشاير در نظر گرفته شده است.

 

وی با اشاره به اینکه اگر آمايش سرزمين محقق و برنامه ها بر اساس آن اجرايي شود، بزرگ ترين نعمت براي جامعه عشايري خواهد بود، تاکید کرد: برنامه راهبردی سازمان امور عشایر بسیار قوی و کاربردی تدوین شده است و به عنوان نقشه راه ساماندهی به کوچ و اسکان جامعه عشایری کشور به شمار می آید.

 

قندالی در ادامه با اشاره به بروز خشکسالی های مداوم در کشور، ابراز داشت: باید برای استفاده از ظرفیت های آب و خاک در استان های مرزی خاصه طرح 550 هزار هکتاری استان های خوزستان و ایلام و نیز افزایش ردیف های اعتباری مربوطه و استفاده از منابع و ظرفیت های بنیاد مستضعفان، برنامه ریزی و تلاش لازم انجام را دهیم.

 

وي با بیان اينکه بحث آبرساني به جامعه عشايري از جمله مواردي است که چه در مواقع خشکسالي و چه در مواقع غيرخشکسالي وجود دارد ولي در خشکسالي بايد توجه ويژه اي به آن صورت بگيرد، گفت: خوشبختانه امسال با مصوبه هيئت دولت 23 ميليارد و 800 ميليون تومان در اين راستا براي عشایر کشور تصويب شد که بخشی از آن فقط مخصوص آبرسانی سیار است.

 

رئيس سازمان امور عشاير ايران با اشاره به اينکه بحران جدي در آبرساني به عشاير کشور وجود ندارد، عنوان کرد: در حال حاضر 250 ناوگان تانکر در سطح کشور کار آبرساني به عشاير را انجام مي دهند و در تلاش هستیم در بحث آبرساني به سمت سياست ايجاد شبکه حرکت کنیم، چرا که ايجاد شبکه بهتر از اين است که مدام براي آبرساني از تانکر استفاده کنيم.

 

قندالی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه متوسط سواد در میان عشایر کشور 67 درصد گفت: صحيح نيست که بگوييم وضعيت سواد در جامعه عشايري بحران زده است چرا که در حال حاضر متوسط نرخ سواد در افراد لازم التعليم جامعه عشایری بالاي 93 درصد است که نسبت به سال های پیش از این، از رشدي 200 درصدي برخوردار بوده است.

 

خاطر نشان می شود که گردهمایی سراسری مدیران امور عشایر کشور از روز سه شنبه نهم دی ماه در شیراز مرکز استان فارس تشکیل و  به مدت دو روز با حضور مدیران ستادی و استانی امور عشایر کشور ادامه خواهد داشت.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید