قائم ‌مقام سازمان امور عشاير از صادرات نخستين محموله دام عشایر به کويت خبر داد و گفت: يک محموله 300 رأسي دام زنده به کشور کويت صادر مي‌ شود…

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران، میرولی صفرزاده اظهار داشت: تشکل‌ها و بخش خصوصي غيرعشايري اقداماتي را براي صادرات دام زنده پروار شده به کشور همسايه آغاز کرده‌اند و کشور کويت خواهان بره‌هاي ايراني است که اميدواريم صادرات به ساير کشورها نيز رونق بگيرد.

 

وی افزود: کشور امارات متحده عربي نیز اعلام آمادگي کرده تا بره ايراني را خريداري کند و علاوه بر آن صادرات بره به کشور عراق نيز در دستور کار است.

 

صفرزاده ادامه داد: از سوي ساير تشکل‌ها نيز بحث‌هايي آغاز شده، به‌ گونه‌اي که در خراسان رضوي و شمالي قراردادهايي با کشتارگاه‌ها منعقد شده است که اميدواريم نخستين محموله براي صادرات اوايل مرداد ماه سال جاري انجام شود.

 

قائم ‌مقام و معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشاير، ابراز داشت: قيمت اقتصادي براي بره‌هاي پرواري حدود 12500 تومان است که اميدواريم با صادرات بيشتر، قيمت بره صادراتي بالا رود.

 

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بره‌هاي پرواري يک‌هزار تومان بيشتر از بازارهاي داخلي صادر مي‌شود، به‌گونه‌اي که در حال حاضر قيمت هر کيلوگرم بره در داخل کشور 9 تا 10 هزار تومان است، اما همين محموله به‌صورت صادراتي، از قرار هر کيلوگرم 11500 تومان است.

 

صفرزاده گفت: از آغاز طرح پرواربندي دام عشاير يک سال مي‌گذرد و تا کنون حدود 600 هزار رأس بره عشايري پروار شده‌اند که از اين محل  9000تن افزايش توليد خواهيم داشت  و پيش‌بيني مي‌شود امسال حدود 193 هزار تن توليد گوشت گوسفند داشته باشيم.

 

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر همچنین از راه‌اندازي مجدد فروشگاه عرضه مستقيم محصولات عشايري در تهران خبر داد و گفت: مدتي اين فروشگاه غيرفعال بود اما دوباره فعاليت خود را از سر گرفته و قرار است محصولات توليدشده عشاير را با قيمت پايين‌تر و به‌ صورت مستقيم و به دور از واسطه‌ها خريداري و عرضه کنیم.

 

وی تصریح کرد: با حذف واسطه‌ها، قيمت خريد هر کيلوگرم گوشت از عشاير 500 تومان گران‌تر خواهد شد و در مقابل قيمت عرضه به مشتريان با 500 تومان کاهش روبه‌رو مي‌شود.

 

صفرزاده یادآور شد: در این فروشگاه قيمت هر کيلوگرم گوشت بره حدود 25 هزار تومان عرضه خواهد شد، در حالي که قيمت اين گوشت در بازار بيش از 30 هزار تومان است، بنابراين سودي که از اين طريق عايد مصرف‌کننده و عرضه‌کننده مي‌شود، ناشي از حذف دلال‌ها و واسطه‌ها است.

 

قائم ‌مقام سازمان امور عشاير در پایان گفت: پيش‌بيني مي‌شود که وضعيت بازار گوشت با افزايش بازارهاي صادراتي اندکي تکان بخورد و اين به نفع توليدکنندگان است.

دیدگاهتان را بنویسید