رییس سازمان امور عشایر گفت: هر چادر عشایری یک کارگاه تولیدی است و در این کارگاه هر چراغی که روشن شود زندگی دوباره ای در آن ایجاد می شود…

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران، کرمعلی قندالی در همایش هم اندیشی “سيستم هاي قابل حمل خورشيدي در مناطق عشایری” که امروز یکشنبه 30 فروردین در شرکت توانیر برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار داشت: با برق رسانی به مناطق عشایری یک تحول جدید، رفتار جدید و بهره وری جدید شروع می شود و به صورت سیستماتیک در چرخه اقتصاد و فرهنگ کشور تاثیر گذار خواهد بود.

 

وی گفت: روند برق رسانی به مناطق عشایری با استفاده از انرژی خورشیدی از حدود یک سال و نیم پیش آغاز و جلسات متعددی با مدیران و کارشناسان شرکت توانیر برگزار شد و به این نتیجه رسیدیم که در حوزه گسترده تری وارد کار شویم.

 

قندالی هدف از برگزاری این گردهمایی را هم اندیشی و هماهنگی بین سازمان امور عشایر و شرکت توانیر ذکر کرد و بیان داشت: تلاش می کنیم با هم افزایی و  هم اندیشی به یک تعامل نسبی برسیم و انشاالله بتوانیم فاز یک  این پروژه را در سطح قابل قبولی شروع کنیم.

 

وی تاکید کرد: باید این پروژه را همه جانبه و توسعه ای تر ببینیم؛ به ویژه در حوزه آموزش و ترویج و در دل کوه ها و عمق بیابان ها، نیاز به تجهیزات صوتی و تصویری است و باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که بتوانیم از این امکانات در بخش آموزش بهره ببریم.

 

رییس سازمان امور عشایر ادامه داد: آنچه که در ابندا برای اجرا پیش بینی شده است، برای شروع کار بسیار ایده آل است و حتما باید برای تکمیل آن، چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی، تلاش کنیم تا به یک نقطه مطلوب و قابل قبولی دست یافته و بتوانیم به انقلابی در حوزه تامین انرژی در مناطق عشایری کشور برسیم.

 

رییس سازمان امور عشایر در ادامه با تقدیر از شرکت توانیر برای برگزاری این گردهمایی، گفت: جامعه عشایری به عنوان یک جامعه سوم با خصوصیات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خاص، سابقه تمدنی دیرینه دارد.

 

وی افزود: بر اساس آمار و ارقام منابع رسمی و غیررسمی، در یکصد سال گذشته جمعیت عشایری کشور تقریبا ثابت بوده و بر اساس آخرین سرشماری عشایر کوچنده در سال 1387، حدود 212 هزار خانوار با جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفر در کشور زندگی کوچندگی دارند.

 

قندالی اضافه کرد: جامعه عشایری 1.7 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند و حدود 28 درصد دام سبک کشور را در اختیار دارند، 25 درصد گوشت قرمز و  35 صنایع دستی دستی کشور را تولید کرده و 59 درصد عرصه های کشور در حوزه قلمرو آنان است.

 

وی با بیان اینکه جامعه عشایری در سطح کلان و ملی فوق العاده تاثیر گذار هستند، ابراز داشت: در حوزه پدافندی امروز 8500 سامانه در کل کشور به عنوان سامان عرفی عشایر وجود دارد که اگر نباشند در حوزه امنیتی دچار مشکلات جدی خواهیم شد.

 

رییس سازمان امور عشایر در پایان با اشاره به اینکه عشایر مردمانی هستند که با کمترین امکانات و توقع، بیشترین خدمات را به کشور ارائه می کنند، تصریح کرد: یقین بدانیم هر امکانی که برای عشایر فراهم شود بازخورد آن در حوزه اقتصاد و فرهنگ بسیار زیاد خواهد بود.

 

بر اساس این گزارش، در این گردهمایی ولی الدین مصلحتی شربیانی، مجری طرح برق رسانی روستایی کشور، در سخنانی با ارائه گزارشی از روند تکامل انرژی های نباتی به سوخت فسیلی و سوخت های خورشیدی، گفت: با مسئولان سازمان امور عشایر نشست‌های متعددی برگزار شده است تا شرکت‌های توزیع با هماهنگی ادارات کل امور عشایر استان‌ها نسبت به تامین برق عشایر از طریق نیروگاه‌های قابل حمل خورشیدی اقدام کنند.

 

وی افزود: با توجه به وجود جمعيت عشايري در استان هاي مختلف، ايده سيستم هاي قابل حمل خورشيدي براي نخستين بار توسط بخش برق رساني روستايي توانير درسال گذشته مطرح شد.

 

مصلحتي شربياني ادامه داد: با توجه به اهميت موضوع، این همایش یک روزه  با هدف هم اندیشی در خصوص “سيستم هاي قابل حمل خورشيدي در مناطق عشایری” برگزار شده است تا علاوه بر ارائه توضيحات درخصوص سيستم هاي نوين خورشيدي، چالش هاي موجود برق رساني به  مناطق عشايری و روستاهاي دور از دسترس نيز بررسی شود.

 

شایان ذکر است، این گردهمایی با حضور مدیران ستادی و استانی سازمان امور عشایر، مدیران ستادی شرکت توانیر، مديرعامل سازمان انرژي هاي نو ايران و مدیران عامل شرکت های توزیع برق استانی در محل نيروگاه طرشت در تهران برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید