رییس سازمان امور عشایر گفت: جامعه عشایری به نسبت جمعیت کم، در تولید مواد پروتیینی و گوشت قرمز نقش نخست را در کشور دارند…

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران به نقل از خبرگزاری ایرنا کرمعلی قندالی در نشست خبری اهواز به جمعیت یک میلیون و200هزار نفری عشایر کشور اشاره کرد وافزود:عشایر با داشتن 24 میلیون راس دام معادل 28 درصد دام سبک کشور سالیانه 25درصدگوشت قرمز موردنیاز کشور را تولید می کنند.

 

وی ادامه داد: عشایر همچنین 32میلیون هکتار مرتع معادل یک سوم مراتع کشور، و چهار درصد زمین های کشاورزی را در اختیار دارند.

 

 

 

 

قندالی به تولید 35درصدی صنایع دستی کشور توسط عشایر اشاره کرد و افزود: همه عشایر کشور در تعاونی های عشایری و صندوق توسعه بخش کشاورزی عضو هستند که خدمات رسانی به آنان از طریق این تشکل ها صورت می گیرد.

 

رییس سازمان امور عشایر به وضعیت آموزشی عشایر اشاره کرد و گفت: هم اکنون 93درصد جمعیت لازم التعلیم عشایر زیر پوشش آموزش عمومی قرار دارند و حدود 63درصد جمعیت عشایری کشور باسواد هستند.

 

قندالی به نقش موثر عشایر در حفاظت و صیانت از مرزهای کشور اشاره کرد و اظهار داشت: چادر عشایری، یک مجموعه تولیدی و پاسگاه امنیتی است، چرا که عشایر عمدتا در نقاط کور و کم جمعیت و حاشیه ای سکونت دارند که این خود در تامین امنیت مرزها موثر است.

 

وی با اشاره به برنامه های سازمان امور عشایر برای توانمندسازی عشایر، گفت: برای توانمندسازی عشایر در درجه نخست باید ظرفیت های درونی آنان را تقویت کرد که سازمان امور عشایر در این خصوص برنامه هایی را برای پرواربندی و تغذیه دام تدوین کرده است.

 

رییس سازمان امور عشایر گفت: در همین راستا در سالجاری 3200میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای پرواربندی دام عشایر در نظر گرفته شد که این اعتبار می تواند به افزایش توانمندسازی عشایر و افزایش تولید ناخالص کشور منجر شود.

 

وی تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی عشایر را از دیگر برنامه های این سازمان برای توانمندسازی اقتصادی عشایر بیان کرد.

 

قندالی گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت، هم اکنون 95درصد جامعه عشایری دفترچه درمانی در اختیار دارند و 54درصد جمعیت آنان نیز به خانه های بهداشت دسترسی دارند.

 

رییس سازمان امور عشایر به خسارات وارده به عشایر کوچ رو در مناطق قشلاقی خوزستان اشاره کرد و افزود: هنوز میزان دقیق خسارات برآورد نشده است، ولی دولت بخشی از این خسارات را از طریق تسهیلات جبران خواهد کرد.

 

قندالی با اشاره به تقویم کوچ عشایر ساکن در خوزستان، گفت: با توجه به خشکسالی و نبود رویش مناسب در مراتع، امسال کوچ عشایر به مناطق ییلاقی 15روز زودتر انجام می شود چون ظرفیت چرای دام در مناطق قشلاقی به شدت محدود شده است.

دیدگاهتان را بنویسید