رئیس سازمان امور عشایر گفت: عشایر یکی از مهمترین پرورش دهندگان بز در کشور هستند لذا توجه به عشایر می‌تواند به ما در افزایش جمعیت دامی بز کمک کند…

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران به نقل از خبرگزاری فارس، کرمعلی قندالی در اولین همایش “روز بز” در کرج در سخنانی با اشاره به جمعیت بیش از هشت میلیون رأسی بز در مناطق عشایری کشور اظهار داشت: با استفاده از این نوع دام سالانه 130 هزار تن شیر، 50 هزار تن گوشت و یک‌هزار تن کرک در مناطق عشایری تولید می‌شود.

 

وی با بیان اینکه تولید محصولات لبنی دیگر نیز از دیگر تولیدات پرورش بز در کشور است، خاطرنشان کرد: کثرت این نوع دام اگرچه برای مناطق جنگلی تهدید محسوب می‌شود، اما حضور این دام در مناطق کوهستانی اکوسیستم تعادل ایجاد می‌کند.

 

قندالی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که جمعیت عشایری کشور ساماندهی شود و از ظرفیت این جمعیت نیز به درستی استفاده شود.

 

رئیس سازمان امور عشایر با بیان اینکه مناطق عشایری یکی از کانون‌های مهم تولید در کشور محسوب می‌شوند، تأکید کرد: توجه به مناطق عشایری و توجه و ساماندهی جمعیت عشایری کشور یکی از مهمترین ضروریاتی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 

گفتنی است، اولین همایش “روز ملی بز” روز چهارشنبه هفتم بهمن ماه با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، مسئولان و محققان علوم دامی کشور، و عشایر و دامداران در موسسه تحقیقات علوم دامی البرز برگزار شد .

 

در حاشیه این همایش، نمایشگاهی از محصولات بدست آمده از پشم بز از قبیل سیاه چادر، چرم بز، نخ، موهر و همچنین محصولات مختلف لبنی که توسط عشایر تولید شده بود دایر شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید