رضا نیکزادی مدیرکل امور عشایر استان کرمان در مصاحبه ی رادیویی با برنامه ایشوم گفت : در کنار چهار خدمت شناسه دار که ماموریت سازمانی اداره کل امور عشایر استان کرمان می باشد، تصویب نامه هایی مربوط به سال 1384 و 1395 داریم که براساس آن وظیفه مندی سایر دستگاههای اجرایی را در قبال عشایر مشخص نموده است.این موضوع به گونه ای است که هرکدام از دستگاههای اجرایی بایستی بخشی از اعتبارات سالانه خود را بمنظور توسعه متوازن و ارتقا شاخصهای برخورداری در مناطق عشایری هزینه نمایند البته طی ساالهای گذشته اتفاقات خوبی افتاده منتها پراکندگی جمعیتی و جغرافیایی بحدی است که تا رسیدن به شاخصهای مورد نظر فاصله داریم. میطلبد متولیان امر توجه ویژه ای به موضوع داشته باشند.

نیکزادی در ادامه افزود: مطلب بعدی که حائز اهمیت است و بایستی مورد توجه قرار گیرد موضوع شعار سال می باشد که به فرموده مقام معظم رهبری سال تولید- پشتیبانی ها- و مانع زدایی ها نام گذاری شده و  مجموعه اداره کل با شدت و حساسیت بیشتری در کنار دستگاههای مرتبط جهت رفع موانع و تسهیلگری اقدامات لازم را در این راستا انجام میدهند . مضافا اینکه جامعه هدف هم تا کنون نقش بسزایی در تولید داشته اند ، همراهی ،تلاش و همت خود را داشته باشند.

نیکزادی افزود: در هر صورت بزرگترین موانع تولید در حوزه عشایری عدم بارش است که تمام موضوعات مرتبط با تولید را تحت تاثیر قرار میدهد که همانگونه که مستحضرید کاهش شدید بارندگی در استان خشکسالی را در پی دارد که حداقل در 20 سال گذشته بی سابقه بوده و قطعا سال سختی را پیش رو داریم و مراتع از نظر علوفه بسیار فقیرند و برای جبران آن باید تالیف دستی صورت گیرد که نیازمند تخصیص اعتبار در اینخصوص می باشد.

مدیرکل امور عشایر استان کرمان در ادامه مصاحبه با خبرنگار رادیو گفت : در راستای رفع موانع تولید اولا با توجه به خشکسالی تهیه و توزیع کافی نهاده ها ی دامی را در دستور کار داریم ،ثانیا پرداخت تسهیلات در دستور کار قررار دارد اما یکی از مشکلات اخذ تسهیلات، نبود تضامین لازم است که بایستی در سال جاری بانکها در اینخصوص همکاری لازم را داشته باشند و براساس مصوبه ای که در استان داریم پرداخت تسهیلات بصورت زنجیره ای صورت گیرد.

در ادامه نیکزادی این موارد را مطرح نمود :

ساماندهی تولیدات عشایر در دستورکار است که توسط تشکلها صورت میگیرد در این راستا تولیدکنندگان و عشایر با تشکلها ارتباط لازم جهت عرضه محصولات تولیدی خودشان را داشته اند.

طرح گردشگری یا عشایر گردی در دستور کار است که با اتمام شرایط کرونایی می تواند با توجه به ظرفیتهایی که در مناطق داریم تاثیر خوبی در اقتصاد خانوار عشایر شاهد باشیم.

مطلب بعدی کوچ بهاره عشایر می باشد که از نیمه اول اردیبهشت شروع می شود و علاوه بر کوچ درون محیطی که در سطح شهرستان صورت میگیرد قریب به 1000 خانوار از جنوب کرمان و استان هرمزگان به مناطق ییلاقی در شمال استان کوچ می نمایند. توصیه میشود اولا کوچ بصورت مکانیزه و با ماشین صورت گیرد و ثانیا هماهنگی لازم را با ادارت دامپزشکی  و شبکه بهداشت مبدا داشته باشند و ویروس کرونا را جدی بگیرند وتوصیه های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی را در محل استقرار رعایت نمایند.

ضرورت دارد از این برنامه دو مطلب را یادآوری کنم که عشایر نیز همکاری لازم را با شرکتهای تعاونی در امر بیمه و هویت گذاری دام و اخذ کارت شناسایی عشایر  داشته باشند.

این طرح مدتیست که شروع شده و علی رقم اطلاع رسانی و پیگیری صورت گرفته تاکنون عملکرد رضایت بخشی نداشته است و از انجاکه این فرآیند الزامی قانونی دارد اگر این اتفاق صورت نگیرد ،جابجایی دام مصداق کالای قاچاق محسوب میشود و عشایر نیز در دریافت نهاده،تسهیلات و سایر خدمات دچار مشکل میشوند و در واقع اجرای این طرح باعث ارائه خدمات بهتر و جلوگیری از قاچاق دام و سواستفاده سودجویان و دلالان میشود.

 

دیدگاهتان را بنویسید