مدیر کل دفتر امور مناطق کمتر توسعه یافته و عشایر آموزش و پرورش گفت: اولویت نخست برای سال تحصیلی آینده هوشمندسازی کلاسهای درس عشایری است…

 

 

به گزارش روابط عمومی سازمان امور عشایر ایران، علی نقی یزدان پناه در گفتگو با خبرگزاری مهر با بیان این مطلب گفت: در چند سال گذشته به دلیل فاصله زیاد و کوچ رو بودن عشایر نتوانسته ایم به صورت عادلانه ای فضای اموزشی و تجهیزات به ویژه کامپیوتر و لپ تاپ در اختیار دانش آموزان عشایر قرار دهیم به همین دلیل از سال تحصیلی آینده هوشمندسازی کلاسهای عشایر را در دستور کار خود قرار داده ایم.

 

وی با بیان اینکه یکی از برنامه های آموزش و پرورش پوشش صد درصدی تحصیل در همه نقاط ایران است،  بیان کرد: برای این منظور باید امکانات و تجهیزات در همه ابعاد برای معلم و دانش آموز فراهم شود که متاسفانه در سالهای گذشته به دلیل فاصله بسیار زیاد جغرافیایی امکانات و تجهیزات به صورت عادلانه در اختیار مدارس عشایری قرار نگرفته است.

 

یزدان پناه با بیان اینکه مدارس عشایری به سه دسته مدارس ثابت، مدارس نیمه سیار و سیار تقسیم بندی می‌شوند، افزود: ارائه امکانات و تجهیزات به کلاسهای درس نیمه سیار و سیار اندکی مشکل است، اما باید این اتفاق بیافتد و به عنوان مثال باید برای دانش آموزان اینگونه مدارس لپ تاپ تهیه و در اختیارشان گذاشته شود.

 

وی ادامه داد: معلم و دانش آموزی که در منطقه عشایری هستند باید به علم و تکنولوژی روز دسترسی داشته باشند چرا که تدریس درس کار و فناوری بدون سیستم های کامپیوتری و لپ تاپ برای دانش اموز معنی ندارد و اگر قرار باشد در مناطق عشایری دانش آموز تنها اطلاعات را در کتاب درسی یاد بگیرد و هیچ سیستم کامپیوتری را لمس نکند، تدریس این کتاب بی معنی است.

مدیر کل دفتر امور مناطق کمتر توسعه یافته و عشایر آموزش و پرورش با اشاره به تاکید وزیر آموزش و پرورش مبنی بر پوشش 100 درصدی تحصیلی و ارائه امکانات به صورت عادلانه به دانش آموزان، تصریح کرد: عدالت آموزشی در ابعاد مختلفی همچون سرانه ورزشی، بهداشتی، امکانات و تجهیزات و … تعریف می شود.

 

وی اضافه کرد: دفتر مدارس عشایری نیز برای ایجاد عدالت آموزشی و جبران عقب ماندگی و جلوگیری از انسداد بی سوادی تاسیس شده است، اما در چند سال اخیر به دلیل فاصله زیاد مدارس عشایری فضاهای اموزشی و تجهیزات آنطور که باید و شاید در اختیار این مدارس عشایری قرار نگرفته است.

 

به گفته مدیر کل دفتر امور مناطق کمتر توسعه یافته و عشایر آموزش و پرورش، در کنار تلاش های آموزش و پرورش برای توزیع عادلانه آموزش در سراسر کشور باید از کمک خیرین به عنوان یکی از ناب ترین استعدادها برای توزیع امکانات و تجهیزات آموزشی  در مناطق عشایری استفاده کنیم و نظر آنان را در ارائه کمکهای ویژه جذب کنیم.

 

یزدان پناه همچنین درباره چند پایه بودن دانش آموزان مناطق عشایری گفت: به دلیل تعداد اندک دانش آموزان عشایر، اصولاً کلاس های این دانش آموزان به صورت چند پایه است که باید معلمان این کلاسها اطلاعات تکمیلی لازم را در همه پایه ها داشته باشند.

 

وی درباره تعداد معلم و دانش آموزان مناطق عشایری و اینکه آیا در این مناطق با کمبود معلم مواجه هستند، توضیح داد: تعداد 168 هزار و 551 دانش آموز، 11 هزار و 365 معلم در مناطق عشایری کشور داریم که از این تعداد معلم هشت هزار و 361 نفر مرد و سه هزار و 4 نفر زن هستند.

 

به گفته یزدان پناه در سال تحصیلی جاری مدارس مناطق عشایری با کمبود معلم مواجه بود که تلاش شد با برگزاری کلاس های نوبت دوم هیچ کلاسی بدون معلم نباشد.

 

وی تصریح کرد: ما کمبود معلمان را از طریق بکارگیری نیروهای سرباز معلم جبران می کنیم که باید این سرباز معلم ها آموزش لازم را در رشته و پایه مورد نظر ببینند؛ البته در مجموع باید به سمتی برویم که فارغ التحصیلان دانشگاه  و فرهنگیان به عنوان معلم به مدارس عشایری بیایند.

 

مدیرکل دفتر امور مناطق کمتر توسعه یافته و عشایر درباره اینکه برای جبران کمبود معلم چه اقداماتی برای سال تحصیلی آینده انجام می شود، توضیح داد: درصدد هستیم تا با دادن حق التدریس و اضافه تدریس به معلمان عشایری این کمبود را جبران کنیم تا معلمان این مناطق در نوبت دوم تحصیل نیز مشغول به کار شوند.

 

وی افزود: در برخی مناطق  عشایری به دلیل دور بودن فاصله خانه تا مدرسه، والدین اجازه رفت و آمد به فرزندانشان را نمی دهند و معلمان عشایری می توانند با طی کردن این مسافت، امکان تحصیل را در نوبت دوم برای دانش آموزان این مناطق فراهم آورند.

 

یزدان پناه در ادامه با اشاره به هوشمندسازی کلاس های عشایری، گفت: در سال گذشته یک میلیارد تومان برای تجهیز کلاس های درس  عشایری پرداخت شده است و در اسفند ماه نیز 245 میلیون تومان برای همین منظور اختصاص داده شد؛ اما برای هوشمندسازی کلاس های درس نیازمند اعتبارات ویژه هستیم چرا که باید کیف آموزشی به معلم و دانش اموز ارائه دهیم تا آنها نیز همانند سایر دانش آموزان در علم و تکنولوژی به روز باشند.

 

وی تصریح کرد: برای سال تحصیلی آینده می خواهیم به سمتی حرکت کنیم که تا پایان سال تحصیلی تمامی کلاس های عشایر مجهز به کامپیوتر یا لپ تاپ شوند.

دیدگاهتان را بنویسید