سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه مجلس گفت: پوشش بیمه درمانی عشایر در سال 93 به صورت قانون یکساله بود اما در پایان سال 93 با تلاش نمایندگان این قانون به صورت دائمی درآمد…

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران به نقل از خبرگزاری ایسنا، غلامرضا کاتب در اختتامیه جشنواره ایل سنگسری گفت:‌ وزارت بهداشت مکلف است همانطور که روستاییان را بیمه کامل و همگانی می‌کند عشایر را نیز تحت کامل پوشش درمانی قرار دهد.

 

وی با تأکید بر اینکه باید از عشایر کشور حمایت شود، افزود: حمایت از عشایر که تولید کنندگان مهم کشور محسوب می شوند منجر به افزایش تولید می شود و این افزایش تولید به رونق اقتصادی می‌انجامد.

 

کاتب اظهار کرد: کمک و حمایت از عشایر وظیفه همه مسئولان است و هیچ منتی بر عشایر و کشاورزان نیست چرا که اگر به آنان کمک نشود و مسائل و مشکلات آنان حل نشود اقتصاد فلج می شود.

 

 

کاتب با بیان اینکه برترین و مؤثرترین تولیدکنندگان جامعه دامداران هستند، گفت: عشایر علی رغم اینکه 2 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند اما 25 درصد گوشت قرمز و صنایع دستی کشور را تولید می کنند.

 

 

وی همچنین از اختصاص یک درصد اعتبارات صندوق توسعه ملی به عشایر کشور خبر داد و با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی عشایر، ‌پرواربندی و پرورش دام است اظهار کرد: عشایر ‌کشور در هنگام بازگشت از ییلاق به سبب کمبود نقدینگی و به منظور خرید علوفه مجبور به فروش دام و محصولات دامی و صنایع دستی خود به نازل‌ترین قیمت هستند.

 

این نماینده مجلس ادامه داد: در همین راستا مجلس شورای اسلامی در سال 1393 طی مصوبه ای یک درصد از صندوق توسعه ملی به عشایر کشور برای خرید علوفه اختصاص یافت تا این مشکل آنان رفع شود.

 

نماینده مردم ‌گرمسار و آرادان با اشاره به اخذ تضمین بانکی و دشواری های دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی تصریح کرد: اصلاح قانون دریافت این تسهیلات از مهم‌ترین دغدغه‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای عشایر کشور است.

 

وی با بیان اینکه باید روند اعطای این تسهیلات تغییر پیدا کند، خاطرنشان کرد: باید سازوکاری اندیشیده شود که طی آن تسهیلات با سرعت بیشتر و به صورت مستقیم به خود عشایر داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید