رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی با مشارکت مردم از اولویت های این سازمان است…

خداکرم جلالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:در برنامه های راهبردی این سازمان برای اقتصادی کردن گیاهان دارویی و عرصه های منابع طبیعی در قالب تعاونی ها به مشارکت مردم توجه جدی شده است.

وی بیان کرد: در برنامه توسعه ای که بر پایه مشارکت مردم در این سازمان شکل گرفته، کشت گیاهان دارویی به عنوان یک راهبرد اساسی برای تغییر نظام بهره برداری از طبیعت و تغییر شیوه معیشت مردم به گونه ای که خسارتی به عرصه های طبیعی وارد نشود لحاظ شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشت گیاهان دارویی در مناطق مستعد کشور باید به عنوان منبع درآمد و اشتغالزایی گسترش یابد، اظهارکرد: تلاش می شود با همکاری مردم و اجرای طرح توسعه گیاهان دارویی فرایند گسترش عرصه منابع طبیعی به جایگاه مطلوبی برسد.

وی عنوان کرد:استفاده از گیاهان دارویی به جای داروهای شیمیایی در جهان جایگاه ویژه ای پیدا کرده است که با توجه به ظرفیت های متعدد این گیاهان در کشور می توان زمینه رشد و شکوفایی اقتصادی را بیش از پیش فراهم کرد.

جلالی با بیان اینکه بیش از هشت هزار گونه گیاهی در کشور وجود دارد، گفت: از این تعداد تاکنون دو هزار و 300 گونه گیاهی شناسایی شده است.

وی افزود: اقلیم های متفاوت و رویشگاه های زیادی در جهان وجود دارد که از 13 اقلیم موجود در دنیا 11 مورد به جز قطبی و استوایی در ایران موجود است.

جلالی بیان کرد: وجود شرایط آب و هوایی مناسب در مناطق مختلف کشور و سرمایه گذاری در زمینه کشت گیاهان دارویی علاوه بر اشتغالزایی می تواند صادرات این گیاهان را نیز فراهم کند.

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار کرد: استان هایی که طرح توسعه گیاهان دارویی در آنها اجرا شده است از سوی این سازمان مورد تشویق قرار گرفته و حمایت خواهند شد.

جلالی عنوان کرد: استان هایی که طرح توسعه گیاهان دارویی در آنها اجرا می شود بر اساس اولویت اعتبارات محدودی دریافت می کنند.

وی ابراز داشت: این اعتبارات برای شناسایی، برنامه ریزی و ترویج گیاهان دارویی در اختیار این استان ها قرار می گیرد.

جلالی افزود: با توجه به اینکه کشت گیاهان دارویی و صادرات آنها می تواند برای کشور ارز آوری داشته باشد باید سرمایه گذاری در این حوزه تقویت شود.

خداکرم جلالی برای بازدید از طرح های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد به این استان سفر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید