گردهمایی سراسری مدیران سازمان امور عشایر در سرعین برگزار شد

با حضور معاون استاندار اردبیل و رییس سازمان جهاد کشاورزی این استان، گردهمایی سراسری مدیران ستادی و استانی سازمان امور عشایر 29 و 30 اردیبهشت در شهر توریستی سرعین در اردبیل برگزار شد…

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران، معاون سیاسی و امنیتی استانداری اردبیل در این گردهمایی در سخنانی گفت: برخی فکر می کنند حتی اگر عشایر هم نباشند می توان با گسترش مراکز صنعتی تولید و پرورش دام، این خلا را جبران کرد؛ اما حقیقت این است که عشایر نوع خاص و منحصر به فردی از زندگی و روابط اجتماعی و فرهنگی را دارا هستند که به هیچ وجه قابل جایگزین نیستند.

 

طاهر شریفی با بیان اینکه فرهنگ عشایر از اصیل ترین فرهنگها محصوب می شود، افزود: برای حفظ فرهنگ عشایر تلاشهای زیادی لازم است انجام شود.

 

وی ادامه داد: اگر به تسهیل زندگی عشایر و افزایبش درآمد آنها کمک شود و امکانات و اختیارات لازم در اختیارشان گذاشته شود جذابیت مناطق شهری کمتر و زندگی عشایری پایدارتر خواهد بود.

 

معاون سیاسی و امنیتی استانداری اردبیل گفت: امیدواریم روزی نرسد که در کتابها بنویسند روزگاری در کشور جامعه ای بنام جامعه عشایری هم وجود داشته است.

 

وی با اشاره پتانسیل های گردشگری مناطق عشایری، ابراز کرد: توسعه گردشگری در مناطق عشایری هم افزایش درآمد برای این جامعه و کل کشور را به دنبال خواهد داشت و هم فرهنگ اصیل عشایری و اصالت های این جامعه ارزشمند را به مردم خواهد شناساند.

بر اساس این گزارش، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل هم در این گردهمایی اظهار داشت: عشایر اردبیل تاریخ بسیار کهنی دارند و در برخی از نوشته، قدمتی بیش از 12 هزار سال برای آنها ذکر شده است.

عدیل سروی افزود: فرهنگ عشایر، فرهنگی اصیل، ماندگار و صادقانه و توام با سلحشوری است.

وی یاداور شد: تشکیل نخستین حکومت شیعی در ایران (دولت صفویه)، حضور پر افتخار در انقلاب شکوهمند اسلامی و هشت سال دفاع مقدس و تقدیم 168 شهید گرانقدر برگ های زرینی در زندگی عشایر اردبیل بشمار می رود.

مدیر جهاد کشاورزی استان اردبیل ابراز داشت: متناسب با این تاثیر گذاری باید زیرسیاختهای اولیه زندگی عشایر فراهم شود اما متاسفانه هنوز چنین نشده است و نیاز است  اقدامات اساسی بیشتری انجام شود.

وی گفت: تولیدات عشایر، ارگانیک، سالم و پاک و به دور از هرگونه کود و سم است و هرگونه هرینه برای عشایر نوعی سرمایه گذاری برای کشور است.

 

سروری در پایان گفت: ارتقا مدیریت امور عشایر استان اردبیل به اداره کل،  ارائه خدمات به عشایر این استان را رونق می بخشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید