زندگی عشایری مبتنی بر دامدای متکی بر مرتع است ، این سبک از زندگی بخصوص در مناطق کویری و بیابانی با نبود اطمینان و خطر مواجه ا ست از آنجایی که بسیاری از عشایر برای گذران زندگی ممر دیگری جز دامهایشان ندارند مناسبترین راه برای رفع مشکل نبود اطمینان شغلی و فراهم امدن اسودگی فکری برای آنها بیمه تمام خطر دامهاست .

از آثار بیمه دام می توان به موارد زیر اشاره کرد :

تضمین شغلی آسیب پذیر ترین قشر جامعه ( عشایر )

پرداخت خسارت به دامداران از یک منبع واحد یا صندوق خسارت و تقویت صندوق حمایت از محصولات کشاورزی

ارائه امکانات و تسهیلات به خسارت دیدگان واقعی

ممانعت از سوء استفاده افراد خسارت ندیده در زمینه در یافت کمک های بلا عوض

ترویج بیمه دام به عنوان تضمین کننده شغل عشایر ، توانسته است از سال 82 با همکاری اداره کل امور عشایر استان کرمان و صندوق بیمه محصولات کشاورزی در سطح استان به اجرا در اید .

در سال زراعی 92- 91 تعداد دام بیمه شده استان 420821 راس می باشد که از این تعداد 115456 راس آن متعلق به دامهای عشایر میباشد.

با وجود این عشایر تحت پوشش  استان کرمان  در رابطه با بیمه دام خود با مشکلاتی مواجه می باشند که  عبارتند از :

1- بعضی مسمومیت ها ، اسید وز و بیماریهای تحت پوشش قرار نگرفته در حالی که عشایر با آن در گیر هستند و بایستی حتی الامکان استانی شوند .

2- دامهای نابالغ که سن بین شش ماه تا یکسال داشته و پس از یک یا چند ماه بالغ شده ، اما در زمان بلوغ اگر تلفاتی داشته باشند مبلغ غرامت طبق نابالغی محاسبه ود امدارمتضرر می گردد .

3- در اثر سیل و حمله وحوشات ، سرقت ، و ناپدید شدن دام به هر علتی هیچ اثری از لاشه دام دیده نمی شود. و مامورین بیمه بابت این چنین دامهای تلف شده هیچ غرامتی پرداخت نمی کنند .

دیدگاهتان را بنویسید