رئیس سازمان امور عشایر از تصویب برنامه راهبردی سامان‌دهی عشایر در افق ۱۴۰۴ در مقیاس ملی و استانی خبر داد و بر تعامل دستگاه های اجرایی استانها برای اجرای این نقشه راه تاکید کرد…

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران به نقل از خبرگزاری ها، کرمعلی قندالی در جلسه شورای عشایری آذربایجان شرقی اظهار داشت: طی سه سال گذشته برنامه راهبردی ساماندهی عشایر در افق ۱۴۰۴ را تدوین و در شورای برنامه‌ریزی مطرح و مصوب کردیم تا به عنوان نقشه راه دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته و خروجی برنامه‌ها با تعامل دستگاه‌ها اجرایی شود.

 

وی همچنین از تنظیم موافقت‌نامه با بانک کشاورزی برای اعطای تسهیلات ۱۰۰ میلیارد تومانی به تشکل‌های عشایری خبر داد و افزود: تشکل‌های عشایری افت و خیزهای زیادی داشته‌اند و ما تلاش می‌کنیم این‌ تشکل ها را از جنبه‌های مختلف مانند ورود به بازارهای جدید، تعامل بیشتر با تولیدکنندگان جامعه عشایری و تزریق منابع به صورت تسهیلات با سود کم حمایت کنیم.

 

قندالی با بیان اینکه بعد از استقرار دولت تدبیر و امید، اولین جلسه شورای عالی عشایر برگزار شد، افزود: در این جلسه پیگیری سه طرح ویژه در دستور کار قرار گرفت که دو طرح آن در جلسه ماه آینده مصوب و ابلاغ می‌شود.

 

رئیس سازمان امور عشایر گفت: اگر طرح ویژه خدمات فرهنگی- مذهبی که ۱۷ دستگاه در تدوین آن مشارکت کردند تصویب شود تحول شگرفی در حوزه فرهنگ عشایر ایجاد خواهد شد.

 

وی اذعان داشت: توجه به مسئله بیمه دام و بیمه تامین اجتماعی، که مربوط به تامین امنیت شغلی عشایر است بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

 

قندالی ادامه داد: در بحث آموزش متوسطه و دانشگاه عشایر بسیار افت داشته‌ایم که باید مورد توجه قرار گیرد و در این راستا طرح ملی ارتقای سطح سواد به زودی به شورای عالی عشایر کشور ابلاغ می شود.

 

رئیس سازمان امور عشایر با اشاره به طرح زنجیره تولید گوشت قرمز، اظهار داشت: یکی از بحث‌های زنجیره مربوط به تعادل بین دام و مرتع است که در این طرح پیش‌بینی شده دام قبل از ورود به مرتع از گله جدا شود و به سیستم پروار ورود یابد تا حداقل بخشی از چالش موجود برداشته شود.

 

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۷۰۰ هزار راس دام در مناطق عشایری کشور پروار می‌شود و انتظار داریم دامی که با روش درست و علمی پرورش می‌یابد در بازار مصرف هم وضعیت مناسبی داشته باشد تا انگیزه‌ها را بیشتر کند.

 

قندالی خشکسالی و متعادل نبودن دام و مرتع را از چالش های عمده زندگی عشایری دانست و گفت : به همین منظور درصدد سوق دادن عشایر به درآمد زایی از گردشگری و کشت گیاهان دارویی هستیم .

 

رئیس سازمان امور عشایر با بیان اینکه اسکان عشایر داوطلبانه است، گفت: تا کنون 85 هزار خانوار عشایر اسکان یافته اند و در چشم انداز برنامه ششم توسعه نیز اسکان 35هزار خانوار دیگر پیش بینی شده است .

 

وی تصرف مناطق عشایری از جمله ایل راه ها یکی از مشکلات عشایر عنوان و اظهارامیدواری کرد با به رسمیت شناختن ایل راه ها در مراجع رسمی، این چالش برطرف شود.

 

بر اساس گزارش روابط عمومی امور عشایر آذربایجان شرقی، رئیس سازمان امور عشایر و هیئت همراه در سفر دو روزه به آذربایجان شرقی از مناطق عشایری و پروژه های عمرانی عشایری این استان از جمله پمپاژ قلی بیگلو (آبیاری تحت فشار900هکتار از اراضی)، پمپاژ حیدرکانلو(135 هکتار)  بازدید کردند.

دیدگاهتان را بنویسید