رییس سازمان امور عشایر کشور گفت: 1700 میلیارد ریال اعتبار برای بهبود روند تولید گوشت قرمز در قالب طرح زنجیره پرواربندی دام به  عشایر کشور اختصاص یافت…

 

به گزارش روابط عمومی سازمان امور عشایر ایران به نقل از خبرگزاری ها، کرمعلی قندالی در بازدید از عشایر منطقه تنگ سرخ بویراحمد با اعلام این خبر افزود: 3300 میلیارد ریال اعتبار در سال ۹۳ برای زنجیره ای شدن تولیدات گوشت قرمز عشایر کشور از محل یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی مصوب شده است که از این مبلغ تاکنون بیش از ۶۰ درصد معادل 1700میلیارد ریال تخصیص یافته است.

وی با بیان این که جمعیت عشایری کشور سالانه ۱۶۰ هزار تن گوشت قرمز تولید می کنند، تصریح کرد: با اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز، تولید گوشت قرمز عشایر کشور ۲۵ در صد افزایش خواهد یافت.

قندالی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر عشایر کوچنده در قالب ۲۲۰ هزار خانوار در کشور زندگی کوچندگی دارند، گفت: عشایر کشور با در اختیار داشتن 24 میلیون راس دام و ۳۲ هزار هکتار مرتع، ۲۰ درصد گوشت قرمز کشور را تولید می کنند.رییس سازمان امور عشایر کشور تهیه اطلس ایل راه های عشایری کشور را از دیگر برنامه های در حال اجرای این سازمان برای حمایت از جامعه عشایری عنوان کرد و افزود: در این طرح ایل راه های کشور ثبت و از تصرف سودجویان در آن جلوگیری می شود.

وی از شناسایی ۵۶ هزار کیلومتر ایل راه عشایری در کشور خبر داد و افزود: رفع تصرف ایل راه های قدیمی از دیگر اهداف تهیه اطلس ایل راه های عشایر کشور است.قندالی تصرف بخش زیادی از ایل راه های عشایری در سال های گذشته توسط سودجویان را عامل اصلی به هم خوردن نظام کوچ یعنی کوچ زودهنگام عشایر یا بازگشت دیر هنگام به مناطق قشلاقی و ییلاقی عنوان کرد.

رییس سازمان امور عشایر ایران همچنین گفت: یک هزار و 538میلیارد ریال اعتبار برای کمک به توسعه خدمات رسانی جامعه عشایری کشور در سالجاری اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: 800 میلیارد ریال از محل بودجه تملک دارایی استان ها، 300 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی، 238 میلیارد ریال از محل بودجه خشکسالی و 200 میلیارد ریال از محل بودجه عوارض گاز برای تقویت زیرساخت های زندگی عشایری و رفاه حال این قشر زحمتکش اختصاص یافته است.

 

 

 

وی ابراز داشت: مردم مناطق عشایری با تولید 20 در صد از گوشت قرمز و 35 درصد از صنایع دستی کشور نقش اثرگذاری در تولید ملی دارند.

 

قندالی همچنین از اختصاص اعتباری بالغ بر 23 میلیارد و 800 میلیون تومان برای تامین آب و علوفه عشایر سلسله جبال البرز از سوی دولت خبر داد و افزود: از این میزان اعتبار 620 میلیون تومان به عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داده می شود.

 

رئیس سازمان امور عشایر کشور با بیان اینکه در شش ماه اول امسال بیش از 700 میلیون متر مکعب آب شرب به مناطق عشایری کشور از طریق تانکر آبرسانی شده است، گفت: تا کنون 85 درصد مناطق عشایری کشور تامین آب شده و عشایر این مناطق از نعمت آب اشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار هستند.

 

وی جایگزینی انرژی خورشیدی با هدف جلوگیری از تخریب مراتع و جنگلها و حفاظت از محیط زیست و مرتفع کردن مشکلات عشایر در خصوص تامین انرژی را از دیگر برنامه ها و سیاست های کاری سازمان امور عشایر برشمرد و گفت: در این طرح قرار است پنجاه درصد هزینه را دولت و مابقی را خود عشایر پرداخت کنند.

 

قندالی همچنین از در نظر گرفتن 20 هزار تن سبوس بصورت ماهانه برای دامهای عشایر و 10.5 کیلوگرم آرد به ازای هر نفر در ماه برای خانوراهای عشایری کشور خبر داد .

 

وی با اشاره به قابلیت ها و توانمندی های بالای عشایر کشور در زمینه های مختلف، عشایر را از مولدان چرخه تولید و اقتصاد کشور برشمرد و گفت: تولید بیش از 5 میلیون تن انواع محصولات دامی و زارعی، 35 درصد محصولات صنایع دستی و 20 درصد محصولات گوشت قرمز در کشور خود گواه این مدعاست.

 

رییس سازمان امور عشایر در پایان با اشاره به کاهش مصرف آب در جامعه عشایری کشور گفت: میانگین مصرف آب در بخش کشاورزی 37 درصد است که جامعه عشایری بخشی از آن به شمار می‌رود، اما با اجرای طرح های نوین آبیاری، مصرف آن در جامعه عشایری تا بیش از 60درصد کاهش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید