رهیاب ـ سفارت ژاپن در حالی ۴۷ هزار دلار به مدارس عشایری خوزستان کمک کرده که برخی از شرکت‌های این استان از اجرای تعهدات خود سر باز می‌زنند.

 

 

کمک ۴۷ هزار دلاری سفارت ژاپن برای ساخت مدارس عشایری و بهبود فضاهای آموزشی در خوزستان بیش از آنکه مردم را خوشحال کند، آنها را دچار شوک کرد که آیا مسئولان استانی به اندازه مسئولان سفارت ژاپن دغدغه توسعه آموزش و پرورش را دارند یا خیر…

 

تحصیل ۱۴ هزار دانش آموز عشایری در مدارس خوزستان، این استان را به یکی از بزرگ‌ترین استان‌ها در دارا بودن مدارس عشایری تبدیل کرده است اما فرسوده بودن بیش از ۶۰ درصد مدارس عشایری متناسب با این جمعیت نیست.

 

حمید قنبری، مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان می گوید: با توجه به جمع آوری اطلاعات و تهیه بانک مستندات وضعیت فضاهای آموزشی در خوزستان متوجه شدیم که در این حوزه وضعیت مناسبی نداریم.

 

وی بیان کرد: یکی از پیگیری‌های ما در دو سال گذشته از طریق سفارت ژاپن در ایران بود که خوشبختانه در اسفندماه سال گذشته به نتیجه رسید و سفارت ژاپن با پرداخت ۴۷ هزار دلار برای ساخت 3 مدرسه 2 کلاسه در خوزستان موافقت کرد و این مبلغ را در قالب تفاهم نامه با آموزش و پرورش پرداخت کرد.

 

قنبری افزود: این مدارس در مناطق عشایری شاهزاده عبدالله، چلو اندیکا و ایذه ساخته می‌شود و امیدوار هستیم که با تکمیل این ۳ واحد آموزشی برخی از نیازهای عشایر خوزستان در این حوزه را برطرف کنیم.

مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان در خصوص کمک صنایع بزرگ موجود در خوزستان به مدارس عشایری تصریح کرد: تا این لحظه بسیاری از این شرکت‌ها توجهی به مسئله توسعه فضاهای آموزشی عشایری نکرده‌اند و حتی شرکت مناطق نفت خیز جنوب که سال گذشته با ساخت ۲۰ مدرسه ۲ کلاسه موافقت کرده بود، برای تحقق این اعتبار و آغاز ساخت این مدارس کاری نکرد.

 

وی گفت: این احساس تکلیف باید در مسئولان شرکت‌های صنعتی به وجود بیاید چرا که آموزش و پرورش عشایر خوزستان با دارا بودن ۶۰۰ مدرسه بیشترین آمار مدرسه را در بین مناطق ۴۰ گانه خوزستان دارد.

 

قنبری افزود: کیفیت مدارس عشایری خوزستان در استان با پایین‌ترین سطح کیفی مواجه است و با کیفیت‌تر شدن این ۶۰۰ مدرسه همت مسئولان را می‌طلبد.

 

مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان با اشاره به اینکه 30فروردین ماه امسال جشنواره خیرین مدارس عشایری در اهواز با حضور مسئولان برگزار می‌شود، ابراز داشت: از همه مدیران شرکت های صنعتی و خیرین دعوت می‌کنیم که کمبودهای مدارس عشایری را برطرف کنند و موضوعات خطرآفرین مانند راه‌های نامناسب و مدارس فرسوده را بهبود بخشند.

 

وی در خصوص کمک خیرین مدرسه ساز در سال ۹۴ اظهار داشت: سال گذشته خیرین در حدود ۸ میلیارد ریال کمک کردند که بیشتر کمک‌های آنان در توسعه خدمات به دانش آموزان عشایری بود. تهیه کیف، کفش، لباس و لوازم‌التحریر شامل بیشترین کمک خیرین بود.

 

قنبری ادامه داد: این مبلغ در مقایسه با کمبودهای آموزش و پرورش عشایر خوزستان کم است و به همین دلیل توقع داریم در سال ۹۵ توجه بیشتری به مدارس عشایری شود.

 

مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان بیان کرد: یکی از دلایل عقب ماندگی مدارس عشایری در حوزه عمرانی، دریافت نکردن عوارض از سازمان‌ها، شهرداری‌ها و صنایع آلاینده است و به همین دلیل تلاش‌هایی برای دریافت عوارض در حال انجام است.

 

وی با بیان اینکه خوشبختانه بودجه امسال آموزش و پرورش عشایر بهبود پیدا کرده است، عنوان کرد: قرار بود امسال ۳۰ مدرسه ۲ کلاسه در مناطق عشایری خوزستان ساخته شود اما به دلیل عدم تحقق اعتبارات قرار است۱۵ مدرسه سه، دو و یک کلاسه ساخته شود.

 

به گزارش رهیاب، اقتصاد مقاومتی به معنی توجه به تولید داخلی است که با توجه به متکی بودن عشایر و تولید محور بودن آنها می‌توان گفت توسعه آموزش و آگاهی بخشی در این مناطق منجر به کاهش هزینه‌ها و افزایشبهره‌وری می‌شود. این اقدام سفارت ژاپن نشان می‌دهد که باید به توسعه مناطق محروم توجه بیشتری کرد و صنایع آلاینده موجود در خوزستان باید به غیر از آلودگی در اقدامات انسان دوستانه و توسعه‌ای در خوزستان کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید