قائم مقام سازمان امور عشایر گفت: با مصوبه دولت تا یک ماه آینده برای تامین آب و علوفه مورد نیاز دام های عشایر 1000میلیارد ریال اختصاص می یابد…

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، میرولی صفرزاده در حاشیه نشست مسوولان شرکت های تعاونی عشایری سراسر کشور در اصفهان اظهار داشت: این مبلغ برای آبرسانی به عشایر و تامین علوفه مورد نیاز دام به عشایر تا پایان امسال اختصاص می یابد.

 

وی افزود: 30 میلیارد تومان این اعتبارات با 400 دستگاه تانکر برای آبرسانی سیار به 100 هزار خانوار مناطق قشلاقی اختصاص یافت.

 

صفرزاده از اختصاص یارانه برای تامین علوفه مورد نیاز عشایر خبر داد و گفت: بخشی از این یارانه از منابع دولتی و بخشی دیگر از منابع استانی تامین می شود.

 

قائم مقام سازمان امور عشایر با اشاره به سوخت رسانی به 85 درصد از جمعیت عشایری کشور افزود: در فصل زمستان سرانه هر خانوار عشایری 2000 لیتر نفت و دو سیلندر گاز مایع در هر ماه است.

 

وی با اشاره به اسکان 90 هزار خانوار عشایری برای توسعه تولیدات و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق عشایری، گفت: با وجودی که قرار بود تا پایان برنامه پنجم توسعه 32 هزار خانوار عشایری اسکان داده شوند اما کمبود منابع مالی سبب شد فقط 15 هزار اسکان یابند و پیش بینی می شود تا پایان امسال 6000 خانوار دیگر اسکان یابند.

 

صفرزاده در بخش دیگری از سخنانش گفت: 220 شرکت تعاونی و اتحادیه عشایری و حدود 130 شرکت تعاونی تولیدی و صندوق های خرد زنان در کشور وجود دارد و بطور تقریبی همه عشایر عضو و سهام دار این تشکل ها هستند.

 

قائم مقام سازمان امور عشایر با بیان اینکه بخش عمده خدمات به عشایر توسط شرکت های تعاونی ارائه می شود، افزود: نیازمندی های عمومی، آبرسانی، سوخت رسانی، تامین علوفه دام  و سایر نیازهای روزمره عشایر از طریق تعاونی های عشایری تامین می شود.

 

وی با بیان اینکه آموزش های رسمی و فنی و حرفه ای یکی از خلاء های امروز جامعه عشایری کشور است، افزود: کارهای خوبی در زمینه آموزش به عشایر در سال های گذشته انجام شده اما کافی نیست و نیاز به کار بیشتر دارد.

 

صفرزاده با اشاره به ارائه برنامه ارتقای سطح دانش و مهارت عشایر گفت: مشکلات عشایر در زمینه تحصیلات رسمی و آموزش های فنی و حرفه ای در قالب این برنامه مرتفع خواهد شد.

 

قائم مقام سازمان امور عشایر با بیان اینکه 92 درصد افراد لازم التعلیم در جامعه عشایری در مقطع ابتدایی و 35 درصد در مقطع متوسطه زیرپوشش آموزش و پرورش قرار دارند، تصریح کرد: بنا داریم در یک برنامه پنج ساله تا جایی که امکانات کشور اقتضا می کند دانش آموزان زیر پوشش در مقطع ابتدایی را به 100 درصد و دانش آموزان مقطع متوسطه را به حدود 70 درصد ارتقا دهیم.

 

گفتنی است، دوره آموزشی افزایش بهره وری، با حضور مسئولان تعاونی های عشایری کشور و با هدف آشنایی آنان با اصول و ضوابط علمی و فنی موثر در بهره وری در تعاونی ها و اتحادیه های عشایری، به مدت دو روز در اصفهان برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید