رئیس سازمان امور عشایر گفت: زندگی عشایری یک سیستم خودکاری دارد که با کمترین هزینه، خودش تولید می کند، شغل ایجاد می کند و به بهترین شکل ممکن از مرتع بهره برداری و محافظت می کند…

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران، کرمعلی قندالی در جشنواره کوچ عشایر آرادان با انتقاد از اینکه عده ای بی انصافانه عشایر را متهم به تخریب منابع طبیعی و محیط زیست می کنند، اظهارداشت: ما به شدت منتقد این موضوع هستیم چرا که در حال حاضر تنها مناطقی که بکر باقی مانده همین مناطقی است که در اختیار عشایر قرار دارد.

 

وی با بیان اینکه هنوز هم ذره خدشه به مرتعی که به صورت شش دانگ در اختیار عشایر قرار دارد وارد نشده است، گفت: چرا به این سرمایه اجتماعی پشت پا می زنیم و همه چیز را رها می کنیم و می چسبیم به عشایر که اینها مخرب هستند، در حالی  که آسیب هایی که زندگی شهری و کوه خواری و ویلا سازی به محیط زیست وارد کرده و می کند کاملا مشهود است.

 

قندالی با اشاره به جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری عشایر کشور، اظهار داشت: ارزش جامعه عشایری، هم ارزش اقتصادی، هم ارزش فرهنگی و هم ارزش امنیتی است.

 

رئیس سازمان امور عشایر تصریح کرد: اگر در برنامه ششم و سیاست های اقتصاد مقاومتی برنامه می دهیم که اقتصاد باید درونگرا، درونزا، دانش محور، عدالت محور باشد، یکی از مصداق های این چهار محور همین جامعه عشایری است.

 

وی گفت: علیرغم اینکه در 30 سال گذشته به عشایر توجه شده است، اما جامعه عشایری نسبت به سایر جوامع مورد کم لطفی قرار گرفته است.

 

قندالی اضافه کرد: البته در دولت یازدهم و مجلس نهم انصافا به جامعه عشایری توجه شده است و ما باید از این توجه نهایت بهره برداری و استفاده را ببریم.

 

گفتنی است، جشنواره کوچ عشایر آرادان با حضور اسماعیل نجار، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، هادی قوامی، رئیس فراکسیون عشایری مجلس و نماینده مردم اسفراین، غلامرضا کاتب، نماینده مردم گرمسار و آرادان، و جمعی از مسئولین استان سمنان و عشایر ایل سنگسری و الیکایی، روز جمعه 31 اردیبهشت ماه در مرتع ییلاقی “لزوره” واقع در روستای رامه از توابع شهرستان آرادان برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید