رضا نیکزادی  به مناسبت روز ملی عشایر و روستا (۱۵ مهر) اظهارداشت: خشکسالی طی ۴۰ سال اخیر بی سابقه بوده است و امروز کمبود بارندگی تبدیل به بزرگترین مانع تولید در حوزه عشایر شده و مراتع، علوفه و تولید را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی افزایش تعلیف دستی دام عشایر را باعث کمبود علوفه و افزایش قیمت نهاده های دامی دانست و گفت: مجموعه این عوامل کاهش درآمد خانوارهای عشایری را به دنبال داشته است که منجر به فقر و بیکاری در این مناطق می شود و از طرفی هم وقتی عرصه به عشایر تنگ شود از سر اجبار به حاشیه نشینی روستاها و شهرها روی می آورند که اگر توجه ویژه ای به این امر نشود می تواند تبعات اجتماعی در بر داشته باشد.
نیکزادی همچنین خاطرنشان کرد: از بین رفتن قریب به اتفاق منابع آبی نیز از دیگر مشکلاتی است که به واسطه خشکسالی به وجود آمده است و بحث آبرسانی سیار به عشایر را به وجود آورده است و با توجه به اینکه ظرفیت ناوگان آبرسانی را به دوبرابر در سال جاری افزایش داده ایم اما ضرورت تامین اعتبار از سوی ستاد بحران استان و سازمان عشایری وجود دارد تا از شرایط کنونی گذر کنیم.

ضرورت اجرای آیین نامه ساماندهی

مدیرکل امور عشایر استان کرمان گفت: رفع مشکلات عشایر تنها به وسیله ی یک وزارتخانه قابل حل نیست و لزوم اجرای آیین نامه ساماندهی که وظیفه مندی سایر دستگاه های دولتی را مشخص کرده الزامی و ضروری است.

نیکزادی در ادامه گفت: عشایر در حوزه دفاع مقدس جانفشانی ها و ایثارگری های فراوانی را از خود نشان داده اند به طوری که از مجموع ۶ هزارو ۵۰۰ شهید استان کرمان ۱۲۵۰ شهید از فرزندان عشایر بوده اند و در راس آن ها هم سردار حاج قاسم سلیمانی قرار داشته که باعث افتخار جامعه عشایری کشور است.
وی با توجه به اثرگذاری و نقش عشایر در تامین مواد غذایی تصریح کرد: توجه دولت به عشایر توجه به امنیت غذایی و استقلال کشور است، عشایری که هر سیاه چادرش یک کارگاه کوچک تولیدی است که در آن مردان و زنان پا به پای هم در حوزه اقتصادی فعالیت می کنند.
مدیرکل عشایر استان کرمان با تاکید بر این نکته که بین وضع موجود تا وضع مطلوب هنوز فاصله وجود دارد گفت: تنها همت جمعی و هم افزایی بین دستگاه های اجرایی است که می تواند این مشکلات را حل کند  که در این راستا این اداره کل به دنبال اجرایی کردن وظیفه مندی سایر دستگاه های دولتی در قبال عشایر است که در آئین نامه ساماندهی مربوط به سال ۱۳۸۴ آمده است.

مناطق عشایری کرمان ۵۶ درصد مساحت این استان را به خود اختصاص داده است

نیکزادی افزود: عشایر با توجه به ظرفیت و پراکندگی جمعیتی و جغرافیایی در استان ۵۶ درصد از مساحت استان را به خود اختصاص داده که این مساله بیانگر لزوم همکاری سایر دستگاه ها با سازمان امور عشایری است.
وی یکی از عمده مشکلات عشایر را در حوزه آموزش کمبود فضای آموزشی عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش باید توجه ویژه ای به کمبود فضای آموزشی در حوزه عشایر داشته باشد.
مدیرکل امور عشایری استان کرمان با اشاره به برداشتن سهمیه کنکور فرزندان عشایر گفت: این سهمیه حق فرزندان عشایر بوده است، فرزندانی که علیرغم نداشتن امکانات و رفاهیاتی که در پایتخت و شهرها برای دانش آموزان وجود دارد وارد رقابت می شوند.

فقدان اینترنت مشکل مناطق عشایر نشین کرمان

نیکزادی در ادامه نداشتن امکاناتی چون اینترنت و سیستم مخابرات را به ویژه در مناطق صعب العبور عشایر مشکل دیگری دانست که در بحران کرونا برای این قشر به وجود آمده است و افزود: دانش آموزان این مناطق به دلیل نداشتن این امکانات دچار افت تحصیلی شده اند و این نشان از این است که چقدر می تواند حداقل امکانات به رشد و توسعه یک منطقه کمک کند.
وی در ادامه ضمن تشکر از مجموعه دانشگاه علوم پزشکی در ارتباط با واکسیناسیون عشایر در سطح کرمان گفت: واکسیناسیون بالای ۱۸ سال از اول مردادماه براساس تفاهم نامه ای که بین سازمان عشایری و وزارت بهداشت و درمان صورت گرفته است در مناطق عشایر انجام شده است و باوجود مشکلاتی چون کمبود واکسن در مقطع زمانی و صعب العبور بودن برخی مناطق برای انجام این امر همچنان این موضوع ادامه دارد.
نیکزادی تسریع در انجام واکسیناسیون عشایر را ضروری اعلام کرد و گفت قریب به: ۱۲۰۰ خانوار بر اساس شرایط آب و هوایی از مناطق ییلاق شمال شامل شهرستان های سیرجان، رابر و بافت به قشلاق در استان هرمزگان و جنوب کرمان کوچ خواهند کرد که به دلیل ارتباط قومی و قبیله ای با افراد دیگر شهرستان های همجوار حتما بایستی واکسیناسیون در مبدا و قبل از کوچ انجام شود بنابراین عشایر حتما با مراجعه به مراکز بهداشت واکسن خود را دریافت کنند.
وی با توجه به اینکه در این قشر کمترین ابتلا و تلفات ناشی از کرونا را داشته ایم گفت: عشایر ضرورت دارد موارد مختلف از جمله برگزار نکردن مراسم جمعی عروسی و عزا را به حداقل برسانند یا به زمان دیگر موکول کنند و تاکید می شود کوچ حتما بصورت مکانیزه انجام شود .
مدیرکل امور عشایری کرمان گفت: از نمایندگان مجلس می خواهیم با توجه به اینکه اولین سندی که به عشایر توجه ویژه شده است سند ششم توسعه بود و با توجه به ظرفیت فراکسیون عشایری در مجلس حل مشکلات مخصوصا ردیف اعتباری پایدار آب و راه نیز در برنامه هفتم توسعه که درحال تدوین است نگاه ویژه ای به عشایر داشته باشند.
وی با توجه به شرایط آب و هوایی و ۴ هزارو ۵۰۰ کیلومتر راه عشایری در شمال استان گفت: با هر بارندگی هر چند کوچک، تخریب راه های دسترسی و تردد روزانه عشایر را داریم؛ راه هایی که در طول سال باید حداقل ۳ مرتبه اصلاح و مرمت و نگهداری شوند.
نیکزادی افزود: با توجه به وجود تعدادی دستگاه راهسازی در مجموعه اداره کل لذا تخصیص اعتبارات امانی نیاز است تا بتوانیم از دستگاه ها و امکاناتی که در اختیار داریم در مواقع بحران و در کمترین زمان استفاده و نسبت به رفع مشکلات اقدام کنیم.

۴۰ درصد عشایر کرمان یکجانشین شده اند

وی با توجه به اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد جمعیت عشایری استان یکجا نشین شده اند گفت: این تعداد اکنون به کار کشاورزی و دامپروری فعالیت دارند اما با توجه به خشکسالی و کمبود علوفه مرتعی براساس توزیعی که در ۶ ماه گذشته داشته ایم تا پایان سال جاری حداقل به ۲۰ هزار تن نهاده های دامی در شمال استان نیاز داریم.

نیکزادی افزود: با توجه به انعقاد تفاهم نامه بین سازمان جهاد کشاورزی، سازمان امور عشایر و پشتیبانی امور دام کشور باید دام مازاد عشایر خریداری و به بازار عرضه شود.

عشایر کارت تردد بگیرند
مدیرکل امور عشایری استان نظام مند شدن خدمات به عشایر را در گرو داشتن شناسنامه هویتی دانست و گفت: عشایر باید نسبت به گرفتن کارت تردد خود اقدام کنند چرا که از اول آبان ماه به بعد ارایه هر گونه خدمات به عشایر از جمله در حوزه کالاهای اساسی و آبرسانی براساس کارت تردد افراد و هویت گذاری
دام انجام خواهد شد.
وی افزود: تاکنون از حدود ۱۵ هزار و ۳۰۰ خانوار عشایر ساکن در شمال استان حدود ۶ هزار و ۵۰۰ خانوار کارت تردد دریافت کرده اند که امید است با مراجعه دیگر افراد بتوانیم ساماندهی خوبی را در این زمینه شکل داده و بهتر خدمات رسانی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید